11 خوراکی که به طور تعجب آوری باعت میشوند شما دچار نفخ شوید | تغذیه سالم

هیچی مثل نفخ نمی تونه یه مهمانی شام رو به کامتون تلخ کنه. بطوریکه فقط دلتون می خواد که زودتر به منزل برگشته و لباس راحتی تون رو بپوشید. ممکنه شوکه شید اگه بدونین که فقط اون مظنونای همیشگی و مواد غذایی مشهور نیستن که می تونن باعث ورم کردن شکم وایجاد نفخ شن. 

هیچی مثل نفخ نمی تونه یه مهمانی شام رو به کامتون تلخ کنه. بطوریکه فقط دلتون می خواد که زودتر به منزل برگشته و لباس راحتی تون رو بپوشید. ممکنه شوکه شید اگه بدونین که فقط اون مظنونای همیشگی و مواد غذایی مشهور نیستن که می تونن باعث ورم کردن شکم وایجاد نفخ شن. غیر از لوبیا یه گروهی از مواد غذایی هم هست که تعجب می کنین اگه بدونین که اونا هم نفاخ هستن.

بیشتر این غذاها سالم به نظر می رسن، اما در زیر لایه خارجی (سالم به نظر رسیدن) قند و فیبر غیر قابل هضمی وجود دارن که کار هضم رو واسه روده شما سخت می کنه. مطمئنا، شما از مصرف زیادتر از اندازه نمک و خوردنیای خیلی تند دوری می کنین، اما در بدترین وضعیت هم نمی تونین فکر کنین که میوه ها و سبزیجات هم می تونن به شکم شما خیانت کنن. خبر خوب اینه که هر چند که این مواد غذایی، ممکنه باعث ایجاد نفخ شن اما در عین حال، بازم، مغذی ترین و بخشی مهم از رژیم سلامتی ما رو تشکیل میدن. فقط دقت کنین که اونا رو به آرومی بخورین و واسه کمک به هضم آسانشان، اونا رو خوب بپزید. 

اگه که این 11 مورد در برنامه غذایی تون زیاد دیده می شه تعجب نکنین که زیاد دچار نفخ میشین:

1. کلم پیچ

 شاید کلم رو در اسموتی و یا در کنار سیب زمینی سرخ کرده دوست داشته باشین اما وقتی که در حال دست و پنجه نرم کردن با نفخ هستین کلم رو دوست دارین. طبق تحقیقات، خوردن کلم خام می تونه باعث ایجاد نفخ شه. پس اگه شما اون برگای سبز رو خیلی دوست دارین، لاز مه که از خوب پخته شدنشون مطمئن شید و بعد مصرف کنین تا دچار نفخ نشید.

2. کلم بروکلی

 این گیاه فایده های درمانی بسیاری داره اما طبق تحقیقات بروکلی می تونه ایجاد گاز و نفخ معده کنه. تلاش کنین اونو به آرومی بخورین که از مشکلات جانبی نام برده شده در امان بمونین.

3. نخود فرنگی

این نخودهای کوچیک ممکنه دلپذیر و بی ضرر به نظر برسن اما عامل ایجاد نفخ در اونا کمین کرده. فیبر محلول در نخود، خود یکی از بزرگترین عوامل ایجاد نفخه.

4. پنیر

اعتماد کنین؛ یقینا مصرف زیاد این ماده غذایی، آسیب رسانه وسبب ایجاد عوارضی در شکمتون می شه. پنیر و بقیه فرآورده های لبنی احتیاج به مدت زمان طولانی واسه هضم شدن دارن و درطی این روند تقریبا طولانی، ایجاد نفخ هم می کنن. پس بهترین کار اینه که پنیر رو همراه با نون مصرف کنیم تا از این آسیب جلوگیری کنیم. 

 5. جوونه بروکسل

 مادران همیشه بچه هاشون رو به مصرف سبزیجات، اونم به مقدار زیاد تشویق می کنن. اما شاید ندونن که خوردن بعضی از اونا ممکنه باعث ایجاد نفخ شه. یکی از اونا کلم بروکسل است که باعث می شه شکم شخص به دلیل نفخ، موقتا بزرگتر از حد طبیعی شه.. اونایی که شلوار جین می پوشند بعد از خوردن کلم بروکسل ممکنه با بستن دکمه شلوارشان نیزمشکل پیدا کنن.

6. آب نبات و پاستیل

 شما ممکنه مصرف قند رو کم کنین اما همون چیزای بدون قند و با شیرین کننده مصنوعی نیزمی تونن باعث ایجاد نفخ شن. در این مورد، مقصر اصلی سوبریتوله. این ماده شیرین کننده مصنوعی غیر قابل هضمه و آنزیمای معده نمی تونن رویش تاثیر زیادی بذارن. مراقب این شیرین کننده مصنوعی که در نوشابه، آدامس و آبنبات هست باشین. 

 7. کلم

کلم به خاطر داشتن یه نوع قند غیر قابل هضم به نام raffinose, باعث ایجاد نفخ می شه. پس لطفا دوز کوچیکی از اونو جهت مصرف در برنامه غذایی خود بذارین.

9. سیب

سیب به دلیل داشتن قند، کمی دیر هضمه. حتی اگه سیب دارای فیبرمفید واسه روده باشه بازم هضم اون در بدن روند ای زمان بره که خود باعث نفخ می شه. 

 10. سویای نرسیده

وقتی منتظر سوشی هستین کاربسیار راحتیست که یه مشت سویا وردارین و بخورین. اما این ماده غذایی خیلی دیر شکم شما رو ترک می کنه! دانه های سویا به دلیل داشتن فیبر و قند، واسه بدن شما قابل جذب نیس.

11. گیلاس و آلبالو

گیلاس جز میوه های هسته داره که می تونه معده شما رو اذیت کنه. گیلاس به دلیل داشتن کربو هیدرات ایجاد گاز معده و نفخ می کنه. بقیه میوه های هسته دار مثل آلو و شفتالو رو هم با احتیاط استفاده کنین.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *