11 خوراکی که باعث افزایش تپش قلب می شوند

: ۱۱ خوراکی که باعث افزایش تپش قلب می شن

در این مطلب از ابرتازها خوراکیایی که باعث افزایش تپش قلب می شن رو معرفی کردیم. واسه به کار گیری این مطلب با ما همراه باشین.

درمان تپش قلب ٬ افزایش تپش قلب

اندازه ضربان قلب (تعداد دفعاتی که قلب تو یه دقیقه می زنه) تحت تاثیر عوامل بسیار و از جمله رژیم غذایی، مقدار جنب و جوش، حالت ذهنی و احساسی و داروهای مصرفیه.

براساس گفته انجمن قلب آمریکا، اندازه معمولی و سالم ضربان قلب بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه س. افزایش ضربان قلب بسیار خطرناکه و با علایمی چون، کوتاهی تنفس، تعریق زیاد، سرگیجه، از دست دادن هوشیاری، درد یا فشار در قفسه سینه، درد در قسمت بالای کمر، بازوها، گردن و یا آرواره خود رو نشون میده. خوردن بعضی از مواد غذایی و یا نوشیدن بعضی از نوشیدنیا می تونه در تعداد ضربان قلب (کم و یا زیاد شدن اون)، اثر داشته باشه.

۱- مواد غذایی شامل کافئین

مواد غذایی شامل کافئین می تونن تعداد ضربان قلب رو زیاد کنن. کافئین محرک سیستم مرکزی اعصابه و می تونه مغز و سیستم عصبی رو تحریک کنه. این وضعیت باعث افزایش تعداد ضربان قلب می شه. اگه به فشار خون بالا یا نامنظمی تپش قلب گرفتار هستین، تا حد امکان از مصرف هر نوع خوراکی کافئین دار دوری کنین و یا مصرف اونا رو به کمترین حد ممکن برسونین. کافئین در قهوه، چای مشکی، چای سبز، بعضی از نوشابه های گازدار (مخصوصا کولاها)، نوشیدنیای انرژی زا و شکلات هست.

۲- تئوبرومین موجود در شکلات

تئوبرومین یکی دیگه از محرکای سیستم عصبیه که در حالت عادی در شکلات و خوراکیای با طعم شکلات (مانند بستنی، کیک، آبنبات، شکلات داغ و شیر شکلاتی) هست. طبق تحقیقات سال ۲۰۱۳، تئوبرومین بسته به دوز مصرفی اش، ضربان قلب رو زیاد می کنه؛ یعنی هرچقدر تئوبرمین بیشتری استفاده کنین، ضربان قلب تون افزایش بیشتری نشون میده. اگه شما به تپش قلب بالا گرفتار هستین، از مصرف شکلات تا حد ممکن دوری کنین.

۳- مصرف زیادتر از اندازه شکر

مصرف خوراکی هایی که قند خون رو زیاد کنه و یا سرعت افزایش قند خون رو بالا ببره، می تونه ضربان قلب رو زیاد کنه. طبق بررسیای محققان، قند خون بالا در کارکرد مناسب رگای خونی مشکل ایجاد کرده و موجب افزایش ضربان قلب و فشار خون می شه.

از غذاهایی که فشار خون رو زیاد می کنن میشه به غذاهای شامل کربوهیدرات بالا و مخصوصا کربوهیدراتای ساده اشاره کرد. نوشیدنیای پرشکر، آبنبات، دسرهای شیرین، غذاهای فوری، نون سفید، ماکارونی و برنج سفید، همه به سرعت قند خون رو زیاد می کنن. این نوع خوراکیا رو باید خیلی کم مصرف کرد. به جای اونا میشه از نون گندم کامل، سبزیجات و لوبیاها استفاده کرد؛ چون اونا بیشتر شامل کربوهیدراتای پیچیده هستن و از قندهای ساده کمتر دارن.

۴- الکل

مصرف نوشیدنیای الکلی می تونه موجب بی نظمی در ضربان قلب شه. بی نظمی وقتی اتفاق می افته که قلب یا زیادتر از اندازه تپش داره، ویا تپش اون بسیار کمه. آدمایی که الکل مصرف می کنن، قلبای بسیار ضعیفی دارن. وقتی قلب ضعیف شه، افراد دچار مشکلات بی نظمی قلبی از جمله فیبریلاسیون دهلیزی، فلوتر دهلیزی و تندتپشی بطنی می شن. قلب ممکنه وقتی که فرد مصرف نوشیدنی الکلی رو قطع می کنه، به حالت عادی برگرده و خطر بی نظمی ضربان اون کم شه. الکل به سلولای قلب آسیب زده و تپش قلب رو بالا می بره.

درمان تپش قلب ٬ افزایش تپش قلب

۵- بعضی از گیاهان دارویی

بعضی از گیاهان دارویی مانند افدرا (که در درمان سرماخوردگی و حساسیتا به کار میره)، می تونن موجب افزایش فشار خون شده و تپش قلب رو دچار بی نظمی کنن. این گیاه حتی می تونه منتهی به حملات قلبی، سکته و در بعضی موارد مرگ شه.

۶- فلفلای تند

براساس گفته محققان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، فلفلای هندی می تونن از بی نظمی ضربان قلب پیشگیری کنن. بی نظمی قلب می تونه منتهی به کاهش جریان خون در مغز و دیگه اندامای بدن شه. کپسایسین موجود در این فلفلای تند می تونه گردش خون رو بهتر کرده و از تپش ناهنجار قلب پیشگیری کنه.

۷- اسیدهای چرب امگا۳

بعضی از خوراکیای گیاهی مانند گردوها و روغنای سبزیجات، شامل اسیدهای چرب آلفا لینولنیک اسید (ALA) یعنی یه جور اسید امگا۳ هستن. ماهی هم دارای چند نوع اسید چرب امگا۳ه. با مصرف این نوع مواد خوراکی می تونین اندازه تپش قلب تون رو پایین بیارین. واقعا اسیدهای امگا۳ اثری مستقیم روی انقباض ماهیچه های قلب داشته و موجب کاهش ضربان قلب می شن. ماهیا و مخصوصا شکلای جور واجور قزل آلا، سالمون، تن، خالمخالی، شاه ماهی و ماهی سفید پر از اسیدهای چرب امگا۳ هستن.

۸- مصرف فیبر

داشتن چربی خون (تری گلیسرید) بالا، می تونه ضربان قلب رو زیاد کنه. واقعا همین چربیا می تونن خطر دچار شدن به بیماریای قلبی رو بالا ببرن؛ اما مصرف غذاهایی که تری گلیسرید کمی دارن و هم اینکه مصرف گندم کامل و برنج قهوه ای و جوی دوسر، می تونن از چربی خون کم کرده و ضربان قلب رو بهبود بخشن. فیبرهای رژیمی مانند لوبیاها، جو دوسر، دانه های کتون، سبوس برنج، میوه ها و سبزیجات از چربی تری گلیسرید موجود در خون می کاهند.

۹- مواد معدنی

یکی از بهترین روش ها واسه داشتن ضربان قلب نرمال، خوردن غذاهای شامل مواد معدنی چون منیزیم و کلسیمه. این مواد معدنی می تونن ضربان قلب رو منظم کنن. کلسیم موجود در قلب و رگای خونی، باعث انقباض ماهیچه های اونا شده و منیزیم می تونه اونا رو از حالت انقباض درآورد. با خوردن مواد غذایی مانند سبزیجات سبز، بروکلی، سیب زمینی آب پز و ماهی سالمون، می تونین از هر دو ماده معدنی به اندازه کافی دریافت کنین. هم اینکه مصرف لبنیات کم چرب، به اندازه کافی کلسیم به بدن تون میرسونه. آجیل، مغزدانها، لوبیاها و گندم کامل هم پر از منیزیم هستن.

۱۰- آووکادو

آووکادو پر از منیزیم و پتاسیمه. البته موز و مرکبات هم پر از پتاسیم هستن؛ اما آووکادو علاوه بر پتاسیم دارای چربیای به درد بخور هم هست. با مصرف این خوراکی می تونین ضربان قلب تون رو در حالت عادی و منظم حفظ کنین.

۱۱- آب

وقتی بدن به اندازه کافی آب داشته باشه، جلوی غلیظ شدن خون رو میگیره و گردش خون در بدن بسیار بهتر می شه. اما بدن هنگام کم آبی واسه بیرون فرستادن مواد زاید و حفظ ضربان قلب در حالت نرمال، به سختی میفته. پس تا جایی که بدن تون لازم داره، آب بخورین.

منبع:salamatnews.com

.

منبع : abartazeha.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *