11 جایگزین قهوه برای خواب آلوها!

آکایران :ماهنامه تندرستی – فریبا محدث: این روزا خیلی از آدما به خصوص کسائی که تازگیا پدر و مادر شدن، با بی خوابی رو به رو هستن و اواخر شب به تختخواب می رن. شاید بیشتر ما از اینجور  مشکلی رنج می بریم. ما به خواب بیشتری نیاز داریم، چون نیازمند انرژی بیشتری واسه کارآمدبودن هستیم. شما به اندازه کافی نمی خوابید، اما شاید دلیل اصلی این کم خوابی، تمایل شما واسه بهره وری بیشتر از وقت و انرژی تونه که این دو موضوع تناقضی رو با هم داره.
بنا :  نوشیدن قهوه بیشتر و مایعات انرژی زا این اختلاف رو رفع نمی کنه. پس بیایید با این مسئله به درستی رو به رو شیم. میدونیم کافئین واسه آدم انرژی تولید کننده ایجاد نمی کنه؛ پس جانشین بهتری هست؟ اینجا 11 راه واسه موثر بودن به شما پیشنهاد می کنیم که وقتی خواب کافی نداشتین، از اونا استفاده کنین. با انجام این اقدامات، هرچند که شما به خواب نیاز دارین اما همیشه با سطح قابل قبولی از بهره وری پیش می رید.

: 11 جانشین قهوه واسه خواب آلوها!

1- با بقیه صحبت کنین
وقتی شما مشغول صحبت با افراد میشین، این کار مثل کلیدی واسه فعال شدن مغز شما عمل می کنه. شما باید جملات مورد نیازتون رو تو ذهن تون بسازین. به چیزی که بقیه می گن گوش بدین، به اونا جواب بدین و معمولا در بین صحبت با بقیه از حرکات بدن استفاده کنین. همه این عوامل تمرکز شما رو بالا خواهدبرد. حالا وقتی متمرکز شدین، تمرکزتون رو به انجام کارای مورد نظرتون معطوف کنین. معطوف کردن تمرکز از یه کار روی کار دیگری بسیار ساده تر از تمرکز کردن روی یه کاره.
20 تا 60 دقیقه از روزتون رو واسه بحث و گفت و گو با دست یا همکارتون در مورد یه موضوع کاری کنار بذارین و با این کار بقیه روز موثرتر عمل کنین.
2- سه تا چهار ساعت قبل از خوابیدن ورزش کنین
دو دسته از سلولا در پشت چشم شما قرار گرفتن که به اونا هسته سوپراکیاسماتیک می گن و البته ساعت بیولوژیک هم میگن. این سلولا به صورت مستقیم به مردمک چشم شما وصل شدن. پس وقتی که شما نور می بینین، ساعت بیولوژیک شما به شما اخطار میده که زمان بیدار شدنه و به همین خاطره که در زمان طلوع خورشید، بیدارشدن واسه شما بسیار بهتر از قبل از اون هستش. هممون میدونیم که ورزش کردن به ما انرژی بیشتری میده چون باعث ترشح هورمون آندروفین می شه که واسه بدن نشاط آفرینه.
وقتی که شما زیر نور چراغ ورزش می کنین، اثر این ورزش چند برابر می شه. درواقع بدن شما انرژی بیشتری دریافت و ذخیره می کنه چون روشنایی چراغا و ورزش کردن به ما انرژی بیشتری میده چون باعث ترشح هورمون آندروفین می شه که واسه بدن نشاط آفرینه.
وقتی که شما زیر نور چراغ ورزش می کنین، اثر این ورزش چند برابر می شه. درواقع بدن شما انرژی بیشتری دریافت و ذخیره می کنه. چون روشنایی چراغا و ورزش کردن هم افزایی انجام داده و انرژی مضاعفی در اختیار بدن شما قرار میدن. همه این انرژی طبیعی آزادشده به شما اجازه میده تمرکز بیشتری داشته و با سرعتی بیشتر، پربارتر عمل کنین. از طرف دیگه، اگه این کار رو سه تا چهار ساعت قبل از خواب انجام بدین، بدن شما زمان بیشتری واسه روندی که روان شناسا اونو «خواب با موج آروم» می گن داره، یعنی یه تیکه از خوابه که بدن شما خود رو طی اون بازیابی یا درمان می کنه.

3- مقدار زیادی آب سرد بخورین
جانشین کردن دو فنجون قهوه در روز با یه فنجون آب سرد، باعث می شه احساس تازگی کنین و ذهن تون باز شه. پزشکتون این کار رو در اول روز پیشنهاد می کنن. چون آب اضافی باعث فعال شدن بدن شما می شه. این کار باعث سوخت رسانی به سلولایی می شه که ارگانا و تموم اعضای بدن رو تغذیه می کنن. وقتی که بدن شما بی آب می شه، از خوردن زیادتر از اندازه قهوه دوری کنین، چون موجب می شه کسل شید و در نتیجه از پربازده بودن شما کم کنه. با جانشین کردن قهوه با آب، سرحال تر و سرحال تر هستین که نتیجه اون، بازدهی بیشتر شما هستش.
4- فضای دور و بر خود رو با بوی قهوه پر کنین
شما درواقع به نوشیدن قهوه بیشتر نیاز ندارین. بررسیا نشون میده تنها بوییدن قهوه مغز رو تحریک می کنه و باعث نشاط بیشتر می شه. تحقیقات نشون داده که افراد بانشاط و سرحال با بوییدن دانه معطری مثل قهوه، 10 تا 12 درصد پربازده تر از افراد دیگه هستن.
5- یه قلم وردارین و مشغول نوشتن شید
این کار آسونیه که روی چیزی کار کنین یا تلاش کنین کاری رو شروع کنین و روی اون متمرکز شید. واسه اینکه افکار و انگیزهاتون جریان پیدا کنن، کمی قدم بزنین. وسط دفتر کارتون حرکات کششی انجام ندین، بلکه تنها یه قلم ورداشته و تموم چیزی که رو که از ذهن تون میگذره، یادداشت کنین. این یه راه سریع و راحت واسه پربازده تر کردن خودتونه، دقیقا وقتی خواب کافی نداشتین.
6- کار دیگری انجام بدین
وقتی که خسته و کم خوابین، انجام تنها یه کار خاص واسه شما کسل کننده خواهدبود. اگه نمی تونین روی یه موضوع تمرکز کنین، موضوعات دیگری رو انتخاب کنین. مثلا ممکنه شما تکلیفی رو باید در انتهای یه روز به پایا برسونین ولی خیلی راحت نمی تونین روی اون متمرکز شید، پس کارای دیگری رو پیدا کنین؛ چند کار ساده و آسون که به سرعت تموم می شه. اتمام این کارا احساس بسیار بهتری به شما میده و اعتماد به نفس ایجادشده از اونا به شما کمک خواهدکرد اون تکلیف خسته کننده اولی رو هم به پایان برسونین.
7- موزیکی مناسب واسه انجام هر کاری انتخاب کنین
تحقیقات بسیاری نشون میده موسیقی اثر بسیار مثبتی روی فهمیدن و خلاقیت داره. اگه واسه مطالعه کردن، نوشتن، اصلاح کردن متون یا فهم مطلبی که پیش روی شما قرار داره به تمرکز نیاز دارین، موسیقی آروم واسه بازده بیشتر به شما کمک خواهدکرد. اینکه کمی صدای موافق با کاری که انجام می دید، شما رو محاصره کنه، مغزتون رو بدون حواس پرتی یا فشار، واسه کارآیی بهتر تحریک می کنه.
8- کاراتون رو خرد کنین
مغز شما این جور برنامه ریزی شده که به اتمام کارا و وظایف تون واکنشی مثبت نشون بده؛ پس کارا و تکالیف تون رو به قسمتای کوچیک تر تبدیل کنین. بعد یه جدول زمان بندی بسازین یا پیش نویسی واسه انجام کاراتون جفت و جور کنین و واسه گامای بعدی خود عنوانی مشخص کنین. با دقیق شدن و فوکوس کردن روی کارای کوچیک تر، شما احساس بهتری نسبت به کارتون دارین. درواقع می تونین کار بیشتری انجام بدین، چون اتمام کارا محرک مثبتی واسه ناخودآگاه تون خواهندبود. وقتی که به اندازه کافی نخوابیده اید، هر مبادرت به ظاهر کوچیکی می تونه به شما کمک کنه.
9- گوشی موبایل خود رو مخفی کنین
وقتی که خواب کافی نداریم اتفاقات بسیاری واسه بدن ما میفته. یکی از این اتفاقات حساسیت بیشتر نسبت به محرکای بیرونیه. ما به طور عادی نزدیک به 150 بار گوشی موبایل خود رو چک می کنیم که 67درصد اون بدون دریافت هیچ اعلامیه. یکی از کلیدهای پربازده بودن و مدیریت زمان در هر حالتی، کنار زدن چیزهاییه که باعث پرت شدن حواس آدم می شن.

خصوصا در وقتی که شما کمبود خواب دارین، اینکه از گوشی موبایل و مشکلات حاصل از اون دوری کنین، چیزی خیلی با اهمیته. زمان واسه شما مهمه و می خواین پربازده باشین، پس تلفن تون رو به حالت سکوت درآرین یا در کشو بذارین. با این کار پربازده تر هستین چون با هر حرکت موبایل، حواس تون از کارتون پرت نخواهدشد.
10- وایس تاده کار کنین
شما به خاطر کمبود خواب خسته هستین و این یعنی بدن شما در اولین وقتی که روی میز در حالتی راحت قرار گیرد، استراحت خواهدکرد. مقابله با این اتفاق بسیار راحته؛ قدم بزنین یا از میزهای وایس تاده استفاده کنین. اگه حرکت داشته باشین، در وضعیت استراحت قرار نمی گیرین. این کار به شما کمک خواهدکرد که واسه زمان بیشتری، بازده مورد نظرتون رو داشته باشین.
11- اول سراغ کارای عملی برید
وقتی خواب کافی نداشتین، آخرین کاری که می تونین انجام بدین، اینه که تلاش کنین روی کارای عملی تمرکز کنین. حتی اگه این کارا در برنامه شما در اولویت پایین تری قرار دارن، اول سراغ کارای عملی برید. این کار به شما کمک می کنه که پربازده تر باشین، چون کارای عملی معمولا لذت بخش تر هستن. بعد از انجام این کارا، شما احساس بسیار خوبی در مورد اتمام کاری که از اون لذت بردین، دارین. بعد واسه انجام کارای راکدی که واسه بعد گذاشته اید، احساس بدی دارین و واسه اونا هم بازده تون بیشتر می شه.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *