11 ترفند و تغییر در سبک زندگی برای کاهش وزن | طب ایرانی

چون در پیوند کلیه از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن استفاده می شه، گیرندگان پیوند کلیه در برابر دچار شدن به عفونت و بعضی از بدخیمی ها می باشن. علاوه بر این ممکنه بافت پیوندی دچار پس زدگی شه.

11 پیشنهاد به کسائی که پیوند کلیه داشته ان

واسه فردی که کلیه هاش از کار افتاده، یکی از گزینه های درمان، پیوند کلیه س. پیوند کلیه گرفتن کلیه از یه فرد دهنده زنده (خویشاوند یا غیرخویشاوند) یا از جسد آدم و پیوند کردن اون به گیرنده گرفتار به مشکل کلیه است.

 

واسه پیشگیری از مشکلات مطرح شده قبل از پیوند، آزمایش های کامل بدنی واسه تشخیص و درمان مواردی که می تونه پس از عمل پیوند باعث بروز مشکلاتی در مریض شه، انجام می گیرد.

 

تعیین نوع بافت، گروه خون و کنترل آنتی بادی واسه تعیین هماهنگی بین بافت ها و سلول های دهنده و گیرنده لازمه.

در زمان پیوند، مریض نباید هیچ عفونتی داشته باشه، چون پس از عمل به دلیل به کار گیری داروهای سرکوب کننده ایمنی، در خطر عفونت قرار داره

قبل از پیوند توانایی مریض جهت سازگاری با پیوند از راه بررسی روش های سازگاری ایشون، اندازه پشتیبانی اجتماعی و پول و پله و سرمایه لازم صورت می گیرد.

 

تشخیص پس زدگی کلیه بعد از پیوند

واسه تشخیص پس زدگی کلیه پیوندی در قدم اول آزمایشات اوره و کراتی نین چک می شه.

در مرحله بعد سطح داروها مخصوصا سطح داروی ساندیمون بررسی می شه.

در آخر نمونه ورداری از کلیه انجام می شه و نتیجه نمونه ورداری نوع درمان رو مشخص می کنه.

 

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

واسه پیشگیری و درمان پس زدگی عضو پیوندی از دارو استفاده می شه. این داروها شکل های جور واجور متنوعی دارن که هر کدوم با عملکرد جداگونه ای باعث سرکوبی سیستم ایمنی می شن و با در نظر گرفتن شرایط مریض معمولا یه ترکیب سه دارویی یا دو دارویی واسه مریض تجویز می شه. عادی ترین داروهایی که استفاده می شن عبارتند از: ساندیمون، سل سپت و پردنیزولون.

 

پیشنهاد ها

1- کلیه پیوندی در چاله لگنی گذاشته می شه، پس از هر گونه فعالیتی که امکان وارد کردن ضربه به کلیه در اون وجود داشته باشه، دوری کنین.

 

2- از بستن کمربندهای تنگ دوری کنین.

 

3- علائم و نشونه های پس زدگی کلیه از جمله کاهش ادرار، ورم، تب، افزایش فشار خون، زیاد شدن وزن و احساس سفت شدن کلیه پیوندی رو همیشه یادتون باشه.

 

4- رعایت بهداشت محیط و بهداشت فردی بسیار مهم می باشه.

 

5- شستن تکراری دست ها واسه پیشگیری از عفونت های احتمالی خیلی مهمه.

 

6- رعایت کردن بهداشت موادغذایی از بروز خیلی از مریضی ها جلوگیری می کنه. سبزیجات و میوه جات باید با مواد ضدعفونی کننده به طور کامل شسته و ضدعفونی شن.

 

7- غذای شما باید کم نمک و کم چربی باشه. از خوردن غذاهای آماده مثل سوسیس، کالباس، پیتزا و غذاهای رستورانی دوری کنین. هم اینکه خوردن غذاهای کنسروی مثل تن ماهی و شکل های جور واجور غذاهای کنسرو شده و کله پاچه پیشنهاد نمی شه.

 

8- تعدادی از داروهای پیوندی باعث افزایش چربی خون می شن، بنابر این واسه پیشگیری از افزایش چربی خون بهتره از غذای کم چرب استفاده کنین.

 

9- به دلیل افزایش حساسیت پوست به نور آفتاب در نتیجه مصرف داروهای پیوندی بهتره در برابر نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید و اگه مجبور به بودن در برابر آفتاب بودین، می تونید از کلاه نقاب دار استفاده کنین و حتما ضد آفتاب بزنین.

 

10- از زیاد شدن وزن دوری کنین، چون اندازه بعضی از داروها براساس وزن شما محاسبه می شه و با زیاد شدن وزن باید به مقدار زیادتری استفاده شن که شک نداشته باشین به دنبال اون مشکلات دارویی خیلی بیشتر هستش.

 

11- اگه ازدواج کردین، در مورد زمان از سرگیری فعالیت های جنسی با دکتر یا پرستار تیم پیوند مشورت کنین. معمولا یه ماه پس از پیوند اگر آمادگی داشته باشین می تونین فعالیت های جنسی رو از سربگیرید.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان

منابع :

جام جم

سایت بیمارستان نمازی شیراز – پریسا جون قربان، کارشناس پرستاری

 

منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت
  • مطالب در رابطه
  • &
  • کسائی که عمل گوش داشتن بخونن
  • چیجوریه؟
  • چیکار باید کرد؟
  • و همه دردسرهایش


11 ترفند و تغییر در سبک زندگی واسه کاهش وزن

به این 11 ترفند و تغییر در سبک زندگی که باعث کاهش وزن در چند روز می شه توجه کنین:
ترفند 1: قبل از غذا خوردن آب بخورین
آب کالری نداره و نوشیدن 1 یا 2 لیوان آب قبل از غذا خوردن باعث می شه به سرعت احساس سیری کنین. این کار از پرخوری مانع می شه و به بدن شما آب کافی میرسونه.
ترفند 2: حرکت کردن رو یادتون نره
لازم نیس که چندین ساعت به باشگاه ورزشی برید یا شدیدا ورزش کنین تا وزن کم کنین. شما می تونین هر روز با انجام دادن کارای بسیار ساده کالری بسوزونین. مثلا در پارک قدم بزنین، اتومبیلتان رو کمی دورتر از مقصد پارک کنین تا کمی پیاده روی کنین یا به جای به کار گیری آسانسور از پله ها بالا برید.
ترفند 3: بعضی از غذاها رو از وعده های غذاییتان خط بزنین
فقط چند مورد از مواد غذایی مانند بستنی، آب نبات، چیپس، سیب زمینی سرخ شده و شیرینی جات رو از وعده های غذاییتان حذف یا کم کنین. اگه 6 مورد از اینا رو در طول هفته می خورید، اونا رو به 4 یا 5 کم کنین. هفته به هفته یکی از اونا رو کم کنین تا وقتی که دیگه خوردن اونا رو به طور کاملً کنار بذارین. مواد غذایی دیگری مانند ماست، خشکبار، هویج یا بقیه میوه های تازه رو جانشین اونا کنین.
ترفند 4: حواستون به کالری نوشیدنیا باشه
دلیل اصلی وزن کم نکردن خیلی از افراد اینه که اونا نمی فهمن چقدر نوشیدنیای پرکالری مثل نوشابه، شربت یا چای شیرین می خورن. هر کدوم از این مواد شامل حجم بسیار زیادی کالریه. به جای اینا می تونین از نوشیدنیا و آبمیوهای طبیعی استفاده کنین.
ترفند 5: در فواصل وقتی مشخص مواد غذایی بخورین
اگه واسه کاهش وزن به خود گرسنگی بدین به طور کامل اشتباه کردین چون این کار متابولیسم بدنتون رو کاهش داده و باعث می شه هنگام روبرو شدن با غذاهای ناسالم نتونین خود رو کنترل کنین. واسه کاهش وزن لازمه که شما در فواصل وقتی مشخصی مقداری مواد غذایی به بدنتون برسونین و از این روش از کاهش فشار خونتون جلوگیری کنین.
ترفند 6: خودتون غذا درست کنین
واسه خودتون غذا حاضر کنین و از این روش نه فقط کیفیت و حجم اونو کنترل کنین بلکه مقدار و حجم شکر، نمک و چربی که استفاده می کنین رو کم کنین.
ترفند 7: کم نخوابید چون کم خوابی موجب چاقی می شه
اگه به اندازه کافی نخوابید در طول روز احساس خستگی می کنین و نمی تونین واسه کاهش وزنتون برنامه ریزی یا تلاش کنین. تحقیقات زیادی نشون داده که کمبود خواب باعث میل به خوردن غذاهایی با کالری بیشتر می شه.
ترفند 8: غذاهایی بخورین که شامل فیبر و پروتئین بیشتریه
میوه های تازه، دانه ها، خشکبار و غلات از جمله این غذاها هستن. مواد غذایی شامل فیبر و پروتئین دلیل سیری شده وهمچنین باعث می شن که کالری کمتری استفاده کنین.
ترفند 9: قبل یا هنگام خوردن غذا اونو بو کنین
بو کردن وفکر کردن به یه ماده غذایی باعث می شه که شما کمی احساس سیری کنین و کمتر بخورین. بعد از هر گاز یا خوردن هر قاشق غذا این کار رو تکرار کنین. علاوه بر این، این کار باعث می شه از غذا خوردنتون لذت ببرین و پرخوری عصبی نکنین.

ترفند 10: چند ورزش ساده رو به برنامه روزانه تون اضافه کنین
هر وزرش ساده ای رو می تونین انجام بدین اما یادتون نره که هر ورزش رو بین 60 تا ثانیه انجام بدین تا ماهیچه تون رو خسته کرده و موجب کالری سوزی شه. دراز و نشست، اسکوات، شنا رفتن و چیزای دیگه ای به جز اینا از جمله این ورزشا هستن.
ترفند 11: مواد و وعده های غذاییتان رو یادداشت کنین
هرچه که واسه وعده های غذایی و میان وعده ها مصرف می کنین و فعالیتای بدنی که انجام می دید رو یادداشت کنین. با این کار پیشرفت خود رو بررسی کرده و بیشتر واسه رسیدن به هدفتون تلاش می کنین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *