11 باور غلط و درست درباره کمردرد

11 باور غلط و درست درباره کمردرد

درد کمر می تونه تندوتیز باشه و یا فقط یه درد مبهم باشه. درد کمر یکی از شایع ترین دردهاییه که در هر سنی می تونه بروز کنه. باورهای غلط و درستی واسه بهبود درد کمر هست که در مطلب زیر، تعدای از اونا رو می بینیم.

1- صاف بشینین.

این باور غلطه.

اگه شما به مدت زمان طولانی می شینین، تلاش کنین این کارا رو انجام بدین:

خیلی راحت روی صندلی خود بشینین.

هر چند مدت یه بار پاهای خود رو روی زمین بذارین و کمر خود رو کمی خم کنین.

خیلی نشینین و کمی هم وایسید و یا راه روید.

 

2- وسایل سنگین رو بلند و حمل نکنین.

این باور درسته.

البته سنگینی بار به اندازه روش بلند کردن اون از زمین مهم نیس. هر چند که نباید بار سنگین وردارین، ولی اگه مجبور به این کار شدید، از کمر خم نشید، بلکه زانوهای خود رو خم کنین و چمباتمه بزنین و نزدیک جسم بشینین و اونو به آرومی بلند کنین. در این حالت باید پشت شما صاف باشه.

اگه خیلی صاف و مستقیم بشینین و در همون حالت مدت زیادی بمونین، فشار زیادی به کمر شما وارد می شه

3- در تختخواب استراحت کنین.

این باور غلطه.

آسیب زیاد و یا پیچ خوردگی که باعث درد کمر می شن، با استراحت کردن خوب می شن. اما اگه درد کمر در اثر کشیدگی عضله باشه، دکتر انجام فعالیت بدنی عادی رو پیشنهاد می کنه و خوابیدن در تختخواب در این حالت (واسه چند روز) می تونه باعث بدتر شدن درد کمر شه.

 

4- یه نوع مریضی یا آسیب جسمی باعث درد کمر می شه.

این باور درسته.

آسیب دیسک کمر، بعضی بیماریا، عفونتا و حتی بیماریای ارثی می تونن دلیل درد کمر باشن.

 

5- تشک سفت واسه کمر بهتره.

این باور غلطه.

یه تحقیق در اسپانیا نشون داد آدمایی که در تشک معمولی (نه سفت و نه شل) خوابیده بودن، نسبت به اونایی که در تشک سفت خوابیده بودن، دارای درد کمر کمتری بودن.

افراد جورواجور به تشکای متفاوتی نیاز دارن که بستگی به چگونگی خوابیدن و دلیل کمردرد اونا داره.

 

6-هر چقدر وزن بدن بیشتر باشه، درد کمر هم بیشتره.

این باور درسته.

وزن مناسب باعث جلوگیری از درد کمره. چاقی بر قسمت کمر فشار وارد می آورد.

آدمایی که چاق هستن و یا آدمایی که بیشتر هفته بی تحرکند ولی یه روز خیلی فعالیت می کنن، بیشتر دچار کمردرد می شن.

 

7- لاغر بودن مساویه با بدون درد کمر بودن.

این باور غلطه.

هرکسی می تونه دچار درد کمر شه.

واقعا افراد خیلی لاغر هم ممکنه دچار شکستگی استخون کمر و یا خرد شدن مهرهای کمر شن.

پزشکان واسه درمان درد کمر، طب سوزنی رو پیشنهاد کنن. البته این کار باید به وسیله متخصص اون و در مراکز درمانی مجاز و معتبر انجام شه

8- ورزش واسه کمردرد مضره.

این باور غلطه.

ورزش منظم از کمر درد جلوگیری می کنه.

آدمایی که در اثر آسیب حادی، دچار کمردرد شدن، تحت نظر دکتر می تونن یه برنامه ورزشی ملایم داشته باشن و باید کم کم بر شدت این ورزشا اضافه شه.

پس از پایین اومدن درد، برنامه ورزشی ممکنه از برگشت درد کمر جلوگیری کنه.

 

9- طب سوزنی می تونه درد کمر رو آرامش دهد.

این باور درسته.

پزشکان واسه درمان درد کمر و واسه اشخاصی که به وسیله درمانای خونگی بهبود نیافته ان، طب سوزنی رو پیشنهاد کنن.

البته این کار باید به وسیله متخصص اون و در مراکز درمانی مجاز و معتبر انجام شه.

 

10- روش درمانی کایروپرکتیک (از طب مکمل) درد رو آروم می کنه.

این باور درسته.

کارشناسان کایروپرکتیک و بعضی پزشکان ارتوپد با دستکاری ستون فقرات درد کمر رو بهبود میدن. اونا با دست خود بر استخوانا و بافتای دور و بر کمر، فشار وارد می کنن.

اما این روش درمانی، واسه همه افراد مناسب نیس و مثل طب سوزنی باید به وسیله متخصص اون و در مراکز درمانی مجاز و معتبر انجام شه.

 

11- یوگا به بهبود کمردرد کمک می کنه.

این باور درسته.

اگه درد کمر تا سه ماه ادامه داشت، یوگا می تونه کمک کننده باشه.

مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *