11 باور درست و غلط درباره آپنه خواب

11 باور درست و غلط درباره آپنه خواب

آپنه خواب مشکلی جدیه که طی اون فرد در بین خواب همیشه دچار حملات کوتاه قطع تنفس می شه. این افراد بعد از مدت کوتاهی که به خواب می روند، دچار احساس قطع تنفس می شن و از خواب بیدار می شن.

آدمایی که دچار آپنه خواب درمان نشده هستن، بیشتر دچار فشار خون بالا،  سکته قلبی، مشکل قلبی و سکته مغزی می شن.

 

احتمال دچار شدن به آپنه خواب در زنان پس از یائسگی بیشتر می شه. بقیه عواملی که خطر این مشکل رو افزایش می بدن اضافه وزن، سیگار  کشیدن، مصرف الکل، قرصای خواب و سابقه خانوادگی دچار شدن به آپنه خوابه.

 

علایم این مشکل خواب عبارتند از: تنفس بی نظم و انسداد راه تنفسی موقع خواب همراه با خواب آلودگی شدید درزمان روز.

 

1- آپنه خواب خطری واسه فرد نداره

این باور غلطیه.

 

اگه مشکل آپنه خواب با مراجعه به دکتر متخصص درمان نشه، باعث بروز آسیبای شغلی، تصادفات رانندگی، حمله قلبی و سکته مغزی می شه.

2- آپنه خواب همون خرخر کردنه

این باور غلطیه.

 

هر چند که خروپف یکی از علائم آپنه خوابه، ولی فرق زیادی بین این دو مشکل هست. افراد گرفتار به آپنه خواب، بیشتر از 400 بار درزمان خواب شب دچار قطع و وصل شدن تنفس می شن.

 

در آپنه خواب، نفس فرد به مدت 10 تا 30 ثانیه قطع می شه و هنگام وصل شدن تنفس، فرد خروپف می کنه. این قطع و وصل شدن نفس باعث می شه فرد گرفتار از خواب بپرد، پس درزمان روز دچار خستگی و خواب آلودگی می شه.

 

3- آپنه خواب جلوی نفس کشیدن رو میگیره

این باور درستیه.

 

بیشتر شکلای جور واجور آپنه خواب از نوع انسدادی هستن. آپنه خواب انسدادی وقتی اتفاق می افته که زبون، لوزها و بقیه بافتای عقب گلو، راه تنفسی رو ببندند. پس موقع دادن نفس به تو (عمل دم) هوا نمی تونه از راه تنفسی عبور کنه.

 

آپنه خواب مرکزی کمتر از نوع انسدادی شایعه. در نوع مرکزی، مغز بعضی مواقع نمی تونه به بدن دستور دهد تا در صورت ضرورت نفس بکشه.

 

4- فقط افراد سن بالا دچار آپنه خواب می شن

این باور غلطیه.

 

با اینکه این مشکل خواب بعد از سن چهل سالگی بیشتر دیده می شه، ولی می تونه در هر سنی بروز کنه. اگه دچار چاقی باشین و یا مرد باشین و یا نژاد آمریکایی آفریقایی داشته باشین، بیشتر احتمال داره دچار آپنه خواب انسدادی شید.

 

هم اینکه این مشکل در افراد یه خونواده بیشتر دیده می شه و زمینه خانوادگی در ابتلای به اون موثره.

 

5- مصرف الکل به شما کمک می کنه تا بخوابین

این باور غلطیه.

 

هر چند نوشیدن الکل قبل از خواب شما رو خواب آلود می کنه، ولی کیفیت مناسب خواب رو پیشرفت نمی ده. نوشیدن الکل عضلات عقب گلو رو شل می کنه. این کار باعث می شه راه تنفسی راحت تر در افراد گرفتار به آپنه خواب انسدادی، بسته شه و مشکل آپنه رو بدتر می کنه.

 

مصرف قرصای خواب آور  هم اثری مثل مصرف الکل رو داره.

 

6- آپنه خواب در کودکان کمه

اینم باور غلطیه.

 

آپنه خواب انسدادی در کودکان شایعه و یه کودک از هر 10 کودک رو گرفتار می کنه. در بیشتر موارد، علائم آپنه خواب در کودکان خفیفه و آخرسر کودک از این مشکل رها می شه. اما بعضی کودکان گرفتار به آپنه خواب انسدادی، دچار مشکلات رفتاری و پزشکی خطرناک می شن.

 

 

7- کاهش وزن واسه بهبود آپنه خوبه

این باور درستیه.

 

شما می تونین با ایجاد یه سری تغییرات در زندگی، آپنه خواب انسدادی رو بهتر کنین. اگه چاق هستین، با دکتر خود درباره شروع یه برنامه لاغری صحبت کنین.

 

حتی کاهش درصد کمی از وزن اضافی بدن، می تونه علائم آپنه خواب رو بهتر کنه. اگه هم سیگار می کشید، با دکتر خود در مورد راه های ترک سیگار مشورت کنین.

 

8- دراز کشیدن روی یه طرف بدن در خواب، به بهتر شدن آپنه کمک می کنه

این باور درستیه.

 

اگه به پشت بخوابین، نیروی جاذبه زمین بافتای موجود در گلو رو به طرف پایین میکشه و در نتیجه راه تنفسی رو می بنده. ولی خوابیدن روی یه پهلو، گلو رو باز نگه می داره.

 

بالشای مخصوصی وجود دارن که به شما کمک می کنن موقع خوابیدن روی یه طرف بدن باقی بمونین. حتی بعضی افراد گرفتار، پیراهنایی می پوشند که توپ تنیس به پشت اونا دوخته شده و باعث می شه به پشت نخوابن.

 

9- به کار گیری مهره دهن در بعضی افراد موثره

این باور درستیه.

 

دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی می تونه یه وسیله مخصوص دهانی واسه شما بسازه که آپنه خواب ناچیز رو آرامش دهد. این وسیله واسه هر فردی به طور سفارشی و جداگونه ساخته می شه و موقعیت فک پایینی دهن و زبون رو تنظیم می کنه.

 

شما باید قبل از خوابیدن، این وسیله رو در دهن خود بذارین تا راه تنفسی شما رو در خواب باز نگه داره.

 

10- به کار گیری دستگاه فشار مثبت و همیشگی راه تنفسی یه درمان موثره

این یه باور دسته.

 

دستگاه فشار مثبت و همیشگی راه تنفسی (CPAP) ، بخارهوایی ثابتی رو به طرف راه تنفسی می دمد. جریان هوا تنظیم شده تا اینکه به اندازه ای پر قدرت می شه که راه تنفسی شما رو در خواب باز نگه می داره.

 

این وسیله، عادی ترین درمان واسه بزرگسالان متبلا به آپنه خواب انسدادی متوسط تا شدیده.

 

11- اگه هیچ روش درمانی موثر نبود، عمل جراحی لازمه

این یه باور غلطه.

 

در بعضی بیماران، عمل جراحی می تونه آپنه خواب انسدادی رو درمان کنه، به عنوان مثل جراحی لوزه و برداشتن اون در بچه ای که دچار لوزهای بزرگه و راه تنفسی اونو بسته س، باعث بهبودی آپنه می شه. در افراد بزرگسال، عمل جراحی با جمع کردن (انقباض) یا سفت کردن بافتای نرم و آویزون گلو باعث بهبودی علائم آپنه می شه.

 

اما عمل جراحی واسه هر فردی به درد بخور نیس. مریض باید قبل از عمل جراحی، فواید و مضرات اون و پیشنهادات دکتر خود رو در نظر بگیره.

آیلار آرزوگران

بخش سلامت تبیان

منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *