10گام موثر برای سلامت جسم و جان | تغذیه سالم

10گام موثر واسه سلامت جسم و جون

واسه این که سالم و تندرست باشین لازم نیس دست به کارای محیرالعقول و سخت بزنین. چند کار ساده و روزمره هم سلامتی روح و جسمتون رو تضمین می کنه، مثل پیاده روی روزانه، دیدن فیلم، یه پیاله ماست و چیزای دیگه ای به جز اینا.

در این مقاله چند قدم موثر رو واسه سالم زیستن تقدیم حضورتون می کنیم. قدم به قدم با ما باشین.

 

پیاده روی کنین تا حال و هوایتان عوض شه

ورزش سبک و منظم انرژی شما رو به اندازه 20 درصد افزایش و 65 درصد از خستگی هاتون رو کم می کنه.

 

تغذیه سالم واسه چشمون سالم

چشمامون پنجره ای به روی تموم زیباییای جهان هستن پس لازمه واسه حفظ سلامت اونا تلاش کنیم. یافته های تحقیقای دانشگاه Tufts آمریکا که در سال 2007 و در The American Journal of Clinical Nutrition  به چاپ رسید نشون میده مصرف زیاد مواد غذایی که شاخص گلیسمی بالا دارن مثل سیب زمینی یا غلات تصفیه شده خطر دچار شدن به دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری رو بالا می بره. این مریضی عامل اصلی نابینایی در افراد سالخورده حساب می شه.

پیشنهاد می کنیم به جای سیب زمینی، بروکلی یا سیب زمینی شیرین بخورین. این مواد غذایی به درد بخور پر از آنتی اکسیدان ها مخصوصا بتاکاروتن و ویتامین C هستش که خطر این مریضی رو کاهش میدن.

 

فیلم خنده دار ببینین و از ته دل بخندین

چند دقیقه خندیدن اندازه هورمون اندورفین رو بالا می بره و اندازه ترشح هورمونای استرس رو کم می کنه. یافته های پژوهشی که در سال 2008 انجام شد نشون میده دیدن یه فیلم خنده دار اندازه هورمونای استرس یعنی کورتیزول و آدرنالین رو به ترتیب 39 و 70 درصد کم می کنه.

 

امان از نوشابه های انرژی زا

یافته های تحقیقای زیاد نشون میده نوشیدنیای انرژی زا بیشترین آسیب رو به مینای دندون می رسونن. هیچی جای آب رو نمی گیره. فقط دوندها و ورزشکاران حرفه ای که به مدت بیشتر از یه ساعت ورزش سنگین انجام میدن نیاز به مصرف نوشابه های انرژی زا دارن.

محققان ژاپنی به این نتیجه رسیدن آدمایی که به طور مرتب مواد غذایی شامل اسیدلاکتیک مانند ماست مصرف می کنن کمتر دچار مشکلات لثه و عفونتای

مربوط به افتادن دندون می شن

از شر شکمای قلمبه خلاص شید

یافته های تحقیق جدیدی که در مجله Neurology به چاپ رسیده نشون میده چربیای دور شکم که بیشتر بعد از چهل سالگی انباشته می شه خطر زوال عقل رو در 70 سالگی بیشتر می کنه. بزرگ بودن دور شکم هم اینکه خطر دچار شدن به دیابت و مریضیای قلبی رو هم بالا می بره. واسه خلاص شدن از چربیای دور شکم و یا کوچیک تر کردن اون اندازه کالریای دریافتیتان رو کم کنین و تا می تونین دانه‎های کامل بخورین. یافته های تحقیقات نشون میده افراد چاقی که دو پیشنهاد بالا رو در پیش می گیرن کمرباریک تر از آدمایی می شن که همیشه در رژیم هستن اما از دانه های تصفیه شده (بدون سبوس) استفاده می کنن.

 

حواستون به اندازه کلسترول خونتون باشه

اگه تصور می کنین کلسترول خونتون بالاست حتماً به دکتر مراجعه کنین. به نظر محققان دانشگاه میشیگان امریکا 45 درصد آدمایی که کلسترول خونشون بالاست با چند بار مصرف داروهای لازم می تونن کلسترول بد رو تا 15 درصد کم کنن.

کارشناسان پیشنهاد می کنن روزانه 10 تا 25 گرم فیبر محلول در آب استفاده کنین. یعنی مواد غذایی مفیدی مثل جو دو سر، حبوبات، میوه و سبزیجات.

ماست بخورین دندون هاتون کیف کنن

محققان ژاپنی به این نتیجه رسیدن آدمایی که به طور مرتب مواد غذایی شامل اسیدلاکتیک مانند ماست مصرف می کنن کمتر دچار مشکلات لثه و عفونتای مربوط به افتادن دندون می شن.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین عفونت و مریضیای دهن و دندون حتی می تونه به مریضیای قلبی منجر شه. ماست مانع رشد و گسترش باکتریای مضر دهن می شه.

 

 

قهوه واسه مقابله با سرطان تخمدان

یافته های تحقیقای محققان مدرسه پزشکی هاروارد نشون میده مصرف کافئین می تونه خطر دچار شدن به سرطان تخمدان در زنای یائسه رو کم کنه. با اینحال پیشنهاد می کنیم خانومای باردار تا جایی که می تونن مصرف قهوه رو محدود کنن و یا این که قهوه بدون کافئین بخورند.

 

اگه چاق هستین به فکر کاهش وزن باشین

یافته های یه نظر سنجی در کانادا نشون میده 80 درصد کاناداییا در آرزوی لاغری هستن و 46 درصد اونا فکر می کنن اضافه وزنشون نتیجه استرس زیاد است. در هر حال به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که چاقی و اضافه وزن خطر دچار شدن به دیابت و مریضیای قلبی عروقی رو بالا می بره.

اگه دلتون می خواد لاغر شید و به تنهایی از پسش بر نمی آیید به دکتر مراجعه کنین. یافته های پژوهشی که در Journal of the American Medical Association به چاپ رسیده نشون میده آدمایی که هر ماه 15 تا 20 دقیقه به صورت حضوری یا تلفنی مشاوره لاغری می گیرن بیشتر از آدمایی که به تنهایی قصد لاغری دارن وزن کم می کنن. کارشناسان تغذیه بهترین راهنمای لاغری هستن.

 

لطفاً اعصابتان رو خرد نکنین

عصبانیت و تندخویی فشار خون و ضربان قلب رو بالا می بره و باعث ترشح هورمونای استرس می شه. در نتیجه دچار شدن مریضیای قلبی و افسردگی ردخور نداره. حرص نخورین و عصبی نشید. راه حلایی واسه آرامش اعصابتان پیدا کنین. دعا کنین. نفس عمیق بکشین. از تنش دوری کنین. مدیتیشن انجام بدین. خلاصه حرص نخورین.

 

فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *