10فرمول ساده برای چکاپ شخصی

لازمه هر ساله دست کم یه مرتبه واسه انجام چکاپ کلی به دکتر مراجعه کنین اما اگه جزو این دسته نیستین، پیشنهاد می کنیم دست کم به این 10 کار ساده عمل کرده و خود رو چکاپ شخصی کنین تا از سلامت تون مطمئن شید.

1- به خودتون نگاهی بندازین:
هر 3 یا 4 ماه خودتون به شخصه یا همراه با یکی از اعضای خونواده نگاهی به پوست دست، پوست سر، نوک انگشتان، دور و بر ریشه ناخن و زیر بغل خود بندازین. بروز هرگونه تغییر شکل با تغییر رنگ در خالا یا روی پوست و ظهور لکای قرمز به این معنیه که لازمه با دکتر متخصص مشورت کنین.

2- علایم خستگی رو جدی بگیرین:
معمولا بدون ساعت زنگ دار نمی تونین صبحا بیدار شید؟ بعد از ظهرها احساس خستگی بیشتر از اندازه می کنین؟ بعد از ظهر معمولا چرت می زنید؟ اگه جواب شما به هر کدوم از این سوالات مثبته، شاید دچار کمبود خواب هستین پس پیشنهاد می کنیم شبا 8 ساعت کامل بخوابین و اگه با این وجود بازم دچار کم خوابی بودین به دکتر مراجعه کنین.

3- بعد از 50 سالگی هر سال یه بار :
انجام این کار مخصوصا به خانوما واسه پیشگیری از دچار شدن به ناراحتیای ماهیچه ای اسکلتی مثل پوکی استخون پیشنهاد می شه. کوتاه شدن قد می تونه خود نشونه کمبود مواد معدنی در استخونا باشه و لازمه در مورد اون پس از انجام آزمایش تراکم استخون با دکتر مشورت کرد.

4- به رنگ ادرار توجه کنین:
روشن بودن اونو به اون معنیه که شما در سلامت کامل هستین اما اگه رنگ ادرار تیره یا بدبو شد به این معنیه که شما به اندازه کافی آب نمی خورین. اگه بعد از نوشیدن مقدار کافی آب این حالت بازم باقی بود، لازمه با دکتر خود مشورت کنین. اگه رنگ ادرار شما زرد روشنه شاید به دلیل مصرف ویتامین B موجود در مکملای غذایی یا مولتی ویتامینا باشه، پس خیلی نگران نشید.

5- بعد از ورزش نبض خود رو چک کنین:
طبق تحقیقی که تازگیا در مجله پزشکی انجمن آمریکا به چاپ رسیده احتمال بروز سکته قلبی طی 10 سال در زنائی که پس از ورزش کردن ضربان نبض اونا پایین تر از حد معموله 2 برابر بیشتر از این احتمال در بقیه زنونه. به شما پیشنهاد می کنیم حتما یه تست ورزش بدین. (20 دقیقه پیاده روی تند یا دو) و شمارش نبض خود رو 15 ثانیه بعد از متوقف کردن فعالیت داشته باشین. عدد به دست اومده هم اینکه 4 تعداد ضربان قلب شما رو نشون میده. بعد 2 دقیقه استراحت کنین و دوباره شمارش نبض خود رو داشته باشین و اونو با 4 جمع کنین. عدد به دست اومده دوم رو از عدد اول کم کرده و اگه عدد جدید کمتر از 55 بود، با دکتر خود تماس بگیرین.


6- اگه گرفتار به دیابت هستین، مراقب پاها یتان باشین:
پاهای افراد گرفتار به دیابت معمولا دچار خشکی، پوسته پوسته شدن، زخم و عفونت می شه.
از اونجا که احساس درد در این افراد کمتره، لازمه بیشتر مراقب پاهای خود باشن و روزانه به اونا نگاهی انداخته و اونا رو چک کنن.

7- به طور مرتب فشار خون خودتون چک کنین:
کارشناسان پیشنهاد می کنن از 18 سالگی به کمک دستگاه های امتحان فشارخون خونگی فشارخون خود رو اندازه بگیرین. این باعث می شه خیلی سریع متوجه افزایش فشارخون خود بشوید و به دکتر مراجعه کنین.

8- از نظر قلبی چکاپ کامل بدین:
به شرطی قلب و عروق سالمی دارین که از اون مراقبت کنین. اگه فکر می کنین امکان احتمال سکته قلبی در شما هست مثلا گرفتار به چاقی هستین، ورزش نمی کنین، سیگار می کشید، کلسترول خون تون بالاست، فشارخون بالا دارین یا گرفتار به دیابت هستین، به دکتر مراجعه کرده و از اون بخواین یه چکاپ کامل قلب شامل آزمایش خود، نوار قلب، اندازه گیری فشارخون، تست ورزش و… واسه شما تجویز کنه


9- شونِه سرتون رو هر روز صبح نگاه کنین
اگه احساس می کنین ریزش موی تون زیاد شده از دکتر بخواین یه آزمایش خون براتون تجویز کرده و اندازه آهن خون تون رو چک کنه. جالبه بدونین کمبود آهن می تونه یکی از دلایل ریزش مو باشه. کم کاری تیرویید هم از جمله دیگه دلایل اون هستش.

10- روش زندگی سالم رو رعایت کنین:
میوه و سبزیجات سالم و تازه بخورین. به اندازه و مرتب ورزش کنین و استراحت رو از یاد نبرین. تغذیه درست، استراحت کافی و اکشیژن رسانی به بدن 3 کلید طول عمره. مراقب باشین همه گنجای به دست اومده به کمک این 3 کلید رو با مصرف زیاد شکلات، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل به باد ندین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *