۲-۱-۲- ویژگی­های دانش­آموزان با اختلال­های یادگیری

در این بخش ویژگی­های دانش­آموزان با اختلال­های یادگیری در حیطه­های مختلف به طور اختصار ارائه شده می باشد:

 

۲-۱-۲-۱- ویژگی­های شناختی

به دلیل اینکه فرآیندهای شناختی مانند هوش، حافظه، توجه و زبان در تکالیف تحصیلی درگیرند، پس ویژگی­های شناختی در دانش­آموزان با اختلال­های یادگیری بیشتر مورد توجه می باشد. هوش به عنوان یکی از متغیرهای مهم در تعریف اختلال یادگیری اظهار شده می باشد. گروهی معتقدند هوش­بهر این کودکان ۹۰ تا ۹۳ می­باشد که البته این ناشی از توجه زیاد آزمون­های هوش بر توانایی­های کلامی می باشد. بعضی از این دانش­آموزان نیز از لحاظ هوش­بهر، در طبقه تیزهوشان قرار می­گیرند که به آنها دانش­آموزان تیزهوش با اختلال یادگیری[۱] می‌گویند. این دانش­آموزان ممکن می باشد از لحاظ تحصیلی خوب باشند اما آن چیز که که آنها را تیزهوش با اختلال یادگیری می­کند، تفاوت زیاد بین نمره­های پیشرفت تحصیلی و هوش­بهر آنها می­باشد(شکوهی یکتا و پرند، ۱۳۸۵).

بسیاری از دانش­آموزان دچار اختلال­ یادگیری نمی­دانند چگونه به یادگیری و مطالعه بپردازند. آنان فاقد مهارت­های سازماندهی هستند، سبک یادگیری فعالی برای خودشان ایجاد نکرده­اند و به یادگیری خود جهت نمی­دهند(لرنر، ۱۹۹۷؛ ترجمه دانش، ۱۳۸۴). این دانش‌آموزان مشکلاتی در کنترل جزئیات زندگی و سازماندهی آن دارند، سازماندهی­شان از کارها و مفاهیم(مشکلاتی در توالی، اولویت­بندی، گروه­بندی و تعمیم) ضعیف می باشد، از یک موضوع به موضوع دیگر می­پرند و در سازگاری با تغییرات مشکل دارند(سارکار و کاتاری، ۲۰۰۴).

[۱]. Gifted learning disabled students

متن کامل پایان نامه