تعریف گردشگری

واژه Tourism از دو بخش ترکیب شده می باشد: “Tour” به معنای سفر، گشت، مسافرت، سیاحت و “ism”، پسوندی می باشد که اشاره به مکتب یا اندیشه‌ای فلسفی، مذهبی، سیاسی، ادبی و غیره دارد (لطفی خاچکی،۱۳۸۷،ص ۱۸۰).

واژه توریسم نخستین بار در سال ۱۸۱۱، در مجله‌ای انگلیسی به نام مجله ورزشی[۱] بکار برده شد. در آن زمان این لغت به معنای مسافرت به مقصود تماشای آثار تاریخی و بازدید از مناظر طبیعی برای کسب لذت به کار می‌رفت. از آن زمان تاکنون معانی وتعاریف متعددی از طریق صاحب‌نظران ارائه شده می باشد. در این جا به ارائه تعریف گردشگری که از طرف سازمان ملل، بر اساس پیشنهاد کنفرانس بین‌المللی ترانسپورت و گردشگری آن سازمان در رم، به تصویب رسیده می‌پردازیم:

«گردشگر کسی می باشد که به مقصود تفریح، بازدید از نقاط دیدنی، معالجه، تجارت، ورزش یا زیارت، به جایی غیر از مکانی که در آن اقامت دارد سفر می‌کند، مشروط براین که حداقل مدت اقامت او از ۲۴ ساعت کمتر و از شش ماه بیشتر نباشد». گردشگری عبارت می باشد از گذران اختیاری مدتی از اوقات فراغت خود در مکانی غیر از محل سکونت همیشگی به قصد بهره‌برداری از لذت‌های گردشگری (صیدایی و هدایتی‌مقدم، ۱۳۸۹، صص ۱۰۰-۹۹).

چندین دهه به طول انجامیده می باشد تا دولت‌ها به این توافق دست یابند که کدام دسته از مسافران[۲] یا بازدید‌کنندگان[۳] بایستی در تعریف گردشگری گنجانیده شوند. با این حال، هنوز مسئله اعتبار آمارهای تطبیقی هست، زیرا که دولت‌ها به علت های یکسان و روشی مشابه به جمع‌آوری آمار نمی‌پردازند. از تمامی تعاریفی که در زمینه گردشگری توسط افرادی نظیر برکارت و مدلیک[۴]  یا میدلتون[۵] ارائه شده، تعریف میل و موریسون[۶]، جامع‌ترین و کامل‌ترین می‌باشد( لومسدن؛۱۳۸۷،صص ۴۳-۳). در این تعریف به فعالیت‌های پیش و پس از مسافرت، همانند فعالیت‌هایی که در مقصد انجام می‌شود، اهمیت داده شده می باشد (لطفی خاچکی،۱۳۸۷،ص ۱۸۰). مفاهیمی که برای بازاریاب گردشگر در درک و فهم فرآیند کلی هست، بنیادی‌تر و اساسی‌تر از یک تمرکز ساده بر سفر سیاحتی و مقصد می‌باشد( لومسدن؛۱۳۸۷،صص ۴۳-۳).

واژه گردشگری به فعالیتی اطلاق می‌شود که زمان سفر گردشگران به وقوع می‌پیوندد. این واژه دربرگیرنده همه چیز از قبیل برنامه‌ریزی سفر، مسافرت به مکان مورد نظر، اقامت در آنجا، بازگشت و یادآوری خاطرات سفر، بعد از بازگشت می‌باشد. همچنین شامل فعالیت‌هایی می باشد که مسافر به عنوان بخشی از سفر، انجام می‌دهد، نظیر خریدهای انجام شده و تعاملاتی که میان میزبان و مهمان به وجود می‌آید. اختصار آنکه، گردشگری تمامی فعالیت‌ها و تأثیراتی می باشد که در طول سفر برای بازدیدکننده به وقوع می‌پیوندد( لومسدن،۱۳۸۷،ص ۴).

این تعریف، در برگیرنده چهار مرحله متداخل از فعالیت مصرف‌کننده می‌باشد:

  • فعالیت قبل از خرید، نظیر کسب اطلاعات، بحث و گفت و گو در مورد چشم‌اندازها با دوستان و اقوام، ذخیره پیشاپیش جا برای یک روز تعطیل یا برنامه‌ریزی مسافرت برای یک بازدید روزانه و تدارک پیش از سفر؛
  • مسافرت به مقصد و بازگشت از مقصد و احتمال توقف شبانه در طول مسیر؛
  • فعالیت‌هایی که در مقصد انجام می‌شود که ممکن می باشد فعالیت‌های یکنواخت و فعالیت‌هایی با دامنه وسیع باشند؛
  • رفتار پس از مصرف نظیر پردازش عکس‌ها و گفتگو در مورد تجربیات.

این مراحل متداخل، نقطه شروع مفیدی را برای تجزیه و تحلیل کسب و کار گردشگری فراهم می‌کند و نیز بینشی را ارائه می‌کند، در مورد علت و چگونگی خرید مسافرت، اجزای به وجودآورنده یک روز تعطیل که واقعاً برای مردم ارزشمند می باشد و اینکه چگونه یک مقصد می‌تواند تداوم کسب و کار را تعیین نماید (لومسدن،۱۳۸۷،صص ۴-۶).

[۱] sporting magazine

[۲] travelers

[۳] visitors

[۴] Burkhart and Medlik

[۵] Middleton

[۶] Mill & Morrison

فروش فایل متن کامل این پایان نامه با فرمت ورد در این لینک