۱-۷- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

۱-۷-۱- الف: تعریف مفهومی متغیرها

۱-۷-۲- راهبردهای یادگیری خودتنظیمی:

راهبردهای یادگیری خود نظم داده شده یک فرایند فعال و سازنده می باشد که طی آن یادگیرنده برای خود هدف تعیین می­کند و با در نظر داشتن اهداف و شرایط موجود در محیط کوشش در ارزیابی، تنظیم و کنترل فرایندهای شناختی، انگیزه­ای و رفتاری­اش می­کند (پینتریج، ۲۰۰۰) و افراد کوشش­های خود را برای فراگیری دانش و مهارت بدون اتکا بر معلم و دیگران شخصا شروع کرده و جهت می­دهند (البام و بایتا[۱]، ۱۹۹۳، به نقل در موسوی نژاد، ۱۳۸۶).

۱-۷-۳- باورهای انگیزشی:

مقصود از باورهای انگیزشی، دسته­ای از معیارهای شخصی و اجتماعی می باشد که افراد برای انجام دادن یا پرهیز کردن از یک اقدام به آنها مراجعه می­کنند (پینتریج، ۲۰۰۰)

این معیارهای انگیزشی به دنبال تائید یا عدم تائید رفتار به وسیله افراد مهم زندگی شکل می­گیرد (بندورا، ۱۹۸۹).

این معیارهای درونی ممکن می باشد به صورت­های مختلفی از قبیل همانندسازی، الگوسازی، آموزش مستقیم، تجربه شخصی، تشویق و تنبیه شکل بگیرند (پینتریج، ۱۹۹۹).

۱-۷-۴- پیشرفت تحصیلی:

عبارت می باشد از محصول نهایی فرایند یادگیری فعال که با کمک آموزش و فعالیت­های تربیتی انجام می­گیرد (گیج و برلاینر[۲]، ۱۳۷۴؛ مهدیان، ۱۳۸۵) و توسط نمرات سنجیده می­شود

[۱] . Elbam & Bayta

[۲].  Geag & Berlayner

 

متن کامل پایان نامه