۲-۱-۲-۳-هدف درمانگری شناختی رفتاری

هدف درمانگری شناختی رفتاری آموزش مراجع برای جایگزین نمودن تفکر تحریف شده و ارزیابی شناختی غیرواقع­گرا با ارزیابی­های سازگارانه­تر و واقع­گرایانه­تر می باشد. مراحل آغازین درمانگری شامل آموزش مراجعان در مورد ارتباط میان عوامل به­راه­اندازنده­ی وابسته به موقعیت، افکار خودکار و واکنش­های هیجانی، رفتاری و فیزیولوژیکی بر اساس الگوی شناختی می باشد(بک،۱۹۹۵به نقل از علی پور،۱۳۹۰). همچنین مراحل آغازین درمانگری شامل ارائه­ی تکالیف خانگی، آزمایش­های رفتاری و یادگیری تجربه­هایی می باشد که به مراجعان شناسایی، نظارت­گری و ارزشیابی اعتبار افکار خودکار را آموزش می­دهند. این کار باعث می­شودتا حدودی علائم تسکین یابند. مراحل بعدی درمانگری شامل شناسایی و اصلاح باورهای واسطه­ای و باورهای هسته­ای می باشد که زیر بنای افکار خودکار بوده و در تضاد با موقعیت­ها قرار دارند و افراد را مستعد اشتغال به تفکر نارسا می­کنند. مراحل پایانی درمانگری بر جلوگیری از عود و قدرتمند نمودن مراجع می باشد(علی پور،۱۳۹۰).

 

متن کامل پایان نامه