۱-۴- اهداف پژوهش

تبیین قدرت پیش بینی کنندگی ابعاد هوش معنوی درخصوص رفتار شهروندی سازمانی

تبیین قدرت پیش بینی کنندگی ابعاد شادکامی درخصوص رفتار شهروندی سازمانی

 

۱-۵- تعاریف مفهومی متغیرها

۱-۵-۱- تعریف مفهومی هوش معنوی

   هوشی می باشد که با کمک آن فرد به عمیق ترین معانی، ارزش‌ها، اهداف و بالاترین انگیزش‌های خود دست می‌یابد(زوهر و مارشال، ۲۰۰۰).

 

۱-۵-۲- تعریف مفهومی رفتار شهروندی سازمانی

مجموعه ای از رفتارهای داوطلبانه و اختیاری که بخشی از وظایف رسمی فرد نیستند، اما با این وجود توسط وی انجام و باعث بهبود مؤثر وظایف و تأثیر های سازمان می شوند (اپل بام و همکاران[۱]، ۲۰۰۴؛ به نقل از اسلامی و سیار، ۱۳۸۶).

 

۱-۵-۳- تعریف مفهومی شادکامی

شادی واژه ای می باشد که معانی مختلفی مانند لذت آنی، لذت طولانی و لذت از کل زندگی را شامل می شود. بسیاری از روانشناسان بر این باورند که در مفهوم شادی حداقل سه جزء عاطفی، اجتماعی و شناختی هست. جزء عاطفی باعث حالات هیجانی مثبت، جزء اجتماعی منجر به روابط اجتماعی گسترده و مثبت با دیگران و جزء شناختی موجب برخورداری از تفکری می باشد که وقایع روزمره با خوش بینی تعبیر و تفسیر می شود(فرانسیس[۲] و بولگر[۳]، ۱۹۹۷).

[۱] -Appelbaum, Bartolomucci, Beaumier, Girard, Corrigan & Boulanger

[۲] – Francis

[۳] – Bolger

متن کامل پایان نامه