اجزای مهم یک واحد بادی که بر اساس تکنولوژی ژنراتورهای دوسو تغذیه شونده کار می­کند در شکل 3-12 نشان داده شده می باشد. همان­گونه که در این شکل مشخص می باشد توربین توسط دکل[1] نگه داشته شده و شامل پره­ها[2] می­باشد که با وزش باد می­چرخند. یک سیستم کنترلی موسوم به کنترل حرکت عرضی[3] برای ثابت نگه داشتن سرعت ژنراتور در سرعت­های بالاتر از سرعت نامی و دستیابی به توان خروجی ثابت بهره گیری می­گردد. این سیستم کنترلی به کمک یک موتور جهت پره­ها را تغییر داده تا سطح مقطع موثر پره­ها که با باد درگیر هستند را کم و زیاد نموده و توان ثابت بماند. ترمز[4] به مقصود متوقف کردن چرخش پره­ها در سرعت­های بالاتر از سرعت ماکزیمم (سرعت قطع بالا) به مقصود جلوگیری از آسیب دیدن توربین بهره گیری می­گردد. سیستم حرکت دورانی[5] به مقصود ماکزیمم کردن توان توربین بهره گیری می­گردد. توسط سنسورهای مربوطه جهت وزش باد تعیین شده و موتورهای مربوطه کل محفظه[6] را حول دکل چرخانده تا پره­ها در معرض وزش موثر باد قرار بگیرند و توان حاصل ماکزیمم گردد. دو نوع سنسور در توربین­های بادی هست: یکی بادسنج[7] که سرعت وزش باد را اندازه­گیری می­کند و دیگری بادنما[8] که جهت وزش باد را تشخیص می­دهد. جعبه دنده[9] که روتور ژنراتور را به محور چرخش وصل می­کند دارای نسبت بالا در سرعت­های کم و نسبت کمتر در سرعت­های زیاد می باشد. ژنراتور از نوع القایی با روتور سیم­پیچی شده می­باشد که استاتور آن مستقیما و روتور توسط مبدل الکترونیک قدرت به شبکه وصل می­گردد. توان الکتریکی ژنراتور توسط کابل از بالای دکل به پایین در محل خطوط انتقال منتقل می­گردد. در این قسمت برای هر کدام از اجزا یک مدل قابلیت اطمینان ارائه شده و تأثیر خرابی هر کدام از اجزای تشکیل دهنده بر خرابی کل سیستم مطالعه می­گردد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه برق درباره کاهش مصرف انرژی در شبکه های حسگر بی سیم با مدیریت حرکت ایستگاه پایه و با استفاده از منطق فازی دو سطحی

 

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده