پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : تحلیل روش شناختی جواهرالتفسیر

تکه ای از متن پایان نامه :

و از طرف دیگر نام خلفای راشدین را نیز آورده و در خطبه­ی آغازین جواهرالتفسیر بعد از ذکر «آله الطاهرین» که باز هم یاد از اهل بیت پاک پیامبر می باشد، به خلفا  اشاره کرده و به آن­ها نیز درود فرستاده می باشد(همان، ص 125). اما در جای دیگر(همان، ص 234) تنها نام ابوبکر و عمر را بدون هیچ مدحی ذکر کرده می باشد.

به علاوه­ها یکی دیگر از نکته های قابل توجه در زمینه ی مذهب ملاحسین کاشفی قرار گرفتن بحث «آمین» در پایان تفسیر سوره­ی حمد در جواهر التفسیر می باشد زیرا  این بحث معمولاً در تفاسیر اهل سنت مطرح می شود.

و در فقه اهل تسنن «آمین» آخر سوره­ی حمد در نماز خوانده می شود(ابن عربی، بی تا، ج1، ص6؛ ابن جوزی، 1422ه.ق.، ج1، ص22)، اما در بین شیعه جایز نیست این لفظ را در نماز و بعد از سوره­ی فاتحه قرائت کنند، چنان­که شیخ طوسی در تفسیرش می­گوید: «لا یجوز عندنا ان یقول القارئ عند خاتمه الحمد: آمین فانْ قال ذلک فی الصلاه متعمداً بطلت صلاته لأنه کلام لا یتعلق بالصلاه…»(طوسی، بی تا، ج1، ص46). بنابر این در مراجعه­ی اولیه به این تفسیر و بدون در نظر گرفتن عقیده و مذهب مفسر به احتمال زیاد آن را یک تفسیر سنی خواهیم دانست.

به طور کلی عواملی زیرا: نوشتن کتاب روضه الشهداء در تاریخ اهل بیت(علیهم السلام)، استفاده از منابع شیعی در تفسیرش زیرا: تبیان شیخ طوسی(کاشفی، 1379ه.ش، ص400)، حقائق التأویل سید رضی(همان ، ص58)، تولد و مدتی زندگی در شهر سبزوار، توجه و تکریم خاص به امامان شیعه(علیهم السلام) و همچنین قرار گرفتن کاشفی در سلسله­ی یک اجازه­ی روایت که سند آن به امام رضا(علیه السلام)  می­رسد دلیل بر شیعه بودن حسین بن علی می­دانند(همان، صص 43و 42؛ ایازی، آیینه ی میراث، ص 53) و به خاطر ارتباط و خویشاوندی وی با عبدالرحمان جامی که در آن زمان از بزرگان نقشبندیّه محسوب می­شد،(7) در نظر داشتن خلفای راشدین و صحابه و علمای سنی و استفاده از منابع اهل تسنن در کتاب­هایش بر سنی بودن او استدلال می

تحلیل روش شناختی جواهرالتفسیر

از لینک انتهای صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک انتهای صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک انتهای صفحه

دانلود پایان نامه ارشد : تحلیل روش شناختی جواهرالتفسیر