۲-۱-۱-۵-تاثیر درمان ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی

درمان­های مبتنی بر ذهن­آگاهی بواسطه­ی  این که به هردو بعد جسمانی و ذهنی می­پردازد دارای تاثیر بالایی برای درمان بعضی اختلالات بالینی و بیماری­های جسمانی گزارش شده می باشد. تاکنون پژوهش­های زیادی اثربخشی آموزش این شیوه­ی درمانی را نشان داده­اند،  برای مثال پژوهشگران ۱۴۵ بیمار افسرده­ی  بهبودیافته را آموزش ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی دادند و بعد از ۶۰ هفته پیگیری، نتایج نشان دادند که احتمال افسردگی مجدد در بیمارانی که ریسک بالای برگشت بیماری را داشتند)برای مثال، افرادی که سه دوره یا بیشتر افسردگی را تجربه کرده بودند  (۴۰درصد شده می باشد، در­حالی­که این احتمال در افراد افسرده­ای که این آموزش را ندیده بودند،۶۶درصد بود(اسپیکام ، کارلسون، گودی و آنگن[۱]؛۲۰۰). تیزدل و همکاران(۱۹۹۵به نقل از حیدری،۱۳۸۰) به نتایج مشابهی اشاره کردند که نشان می­داد میزان عود از ۷۸ درصد به ۳۶ درصد کاهش پیدا کرده می باشد.  در پژوهش دیگری، سون، نیکلیک، پاپ و پاور[۲](۲۰۱۱) ۲۳۱ دانشجوی دانشگاه پنسیلوانیا را به طور تصادفی به دو گروه ۱۰ نفری آزمایشی و کنترل تقسیم کرد و با هدف پیشگیری از اضطراب و افسردگی آنها را تحت آموزش ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی قرار داد.  پس از یک دوره­ی یک­ساله پیگیری، شرکت­کنندگان در دوره­ی آموزشی نسبت به گروه کنترل به طور معنی­داری اضطراب و افسردگی و توجه های ناکارآمد کمتری داشتند.

در مورد تاثیر ذهن­آگاهی بر بیماری­های مزمن، فولی ، بایلی، هوکستر، پرایس و سینکلیر[۳](۲۰۱۰)۱۱۵نفرازبیماران سرطانی را به عنوان گروه نمونه انتخاب کردند و برایشان برنامه­ی آموزشی هشت هفته­ای، هفته­ای یک جلسه، ذهن آگاهی گذاشتند،۱۰هفته بعد نتیجه­ی پیش­آزمون و پس­آزمون­ها نشان داد که شرکت­کنندگان در مقیاس­های اضطراب، افسردگی و نگرانی[۴]کاهش معنادار و در مقیاس کیفیت زندگی بهبود معناداری نشان دادند.

۲.Speca,Carlson,Goodey&Angen

۳.Son,Nyklicek,Pop&Pouwer

۱.Foley,Bailie,Huxter,Price&Sinclair

۲٫Distress

 

متن کامل پایان نامه