دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

گروه مهندسی برق – قدرت

سمینار کارشناسی ارشد

عنوان:

مدار امپدانسی Z-SOURCE INVERTER

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)
چکیده
در این پروژه از مداری با عنوان مدار امپدانسی z-source inverter و روش کنترلی آن بحث می کنیم. مداری که قابلیت اتصال و کوپل با تمام انواع مبدل های ac to dc و dc to ac و dc to dc و ac to ac را دارد. از مزایای دیگر آن، قابلیت اتصال به هر دوی اینورترهای منبع جریانی و ولتاژی می باشد.
در واقع این مدار اتصال دو خازن و دو سلف در شرایط متقارن و به صورت ضربدری و مابین منبع dc و مبدل می باشد. بهره گیری از این مدار به دلیل توانایی این مدار در افزایش و بوست ولتاژ به مقدار دلخواه (با در نظر داشتن محدودیت های سخت افزاری) و افزایش مناسب و به موقع ولتاژ می باشد پس در شرایطی که امکان افتادگی ولتاژ (voltage sag) و فیلیکر و سایر اغتشاشات ولتاژی از سوی منبع وجود داشته باشد و یا افت ولتاژ به دلیل ایجاد جریان بالا در خط که عواملی مانند اتصالی یا راه اندازی موتور را دارد، باشد می توان از این مدار بهره گیری نمود.
کنترل و راه اندازی موتورها و dsp ها نیز می توانند به دلیل تغییر شرایط موتور با در نظر داشتن مشخصه های سرعت موتور دچار تغییر ولتاژ شوند، در این موقع نیز z-s می تواند تأثیر خوبی را اعمال کند.
در این پروژه ما کوشش در معرفی و تبیین بیشتر مدار z-s و ایجاد قابلیت توسط آن را داریم و در پایان توسط نرم افزار matlab نتایج شبیه سازی یک اینورتر ولتاژی که با مدار z-s کوپل شده می باشد را در جهت افزایش ولتاژ نشان می دهیم.
مقدمه
روش های بسیاری جهت بالا بردن کیفیت توان و همچنین کنترل ولتاژ هم از لحاظ جلوگیری از تغییرات ناخواسته و هم تغییر خواسته کاربرد یافته می باشد.
مداری دیگر برای کنترل ولتاژ که یک مدار امپدانس می باشد با نام z-source موجود می باشد که مشخصه های بهترین نسبت به کنترلرهای دیگر می تواند ارائه کند و در تمام انواع مبدل ها اعم از dc-ac و dc-dc و ac-dc و ac-ac و در اینورترها در هردو حالت ولتاژی و جریانی می تواند به کار رود.
این مدار در اصل واسطه ای بین منبع و مبدل می باشد و مزیت مشترکی را برای تمام مبدل های در مقایسه با مبدل های ولتاژی و یا جریانی تجاری (معمولی) که محدودیت های در کاربردشان هست به وجود می آورند. برای معرفی از کوپل اینورتر و z-source بهره گیری می کنیم.
همانطور که در شکل 2-1 و 1-1 نظاره می کنید از یک اینورتر با 6 سوئیچ و دیودهای مربوط به آنها و یک خازن بزرگ یا سلف بزرگ (بسته به نوع ولتاژی یا جریانی) به عنوان ذخیره انرژی و منبعی که با آن موازی می باشد (در شکل 2-1 سلف با منبع جریان سری می باشد) بهره گیری شده می باشد.
دیودها همانطور که می دانیم در اینورتر ولتاژی به صورت موازی با سوئیچ ها و در اینورتر جریانی به صورت سری با سوئیچ ها بسته می شوند که وظیفه آنها هدایت جریان عقب افتاده و جلوگیری از ایجاد ولتاژ معکوس در دو سر سوئیچ ها در اینورتر ولتاژی، و وظیفه آنها در اینورتر جریانی ایجاد ولتاژ و جلوگیری از جریان معکوس در سوئیچ ها می باشد.
i) محدودیت های اینورترهای ولتاژ تجاری (معمول و موجود):
1- ولتاژ ac کمتر از ولتاژ ریل dc می باشد و ولتاژ ac کمتر از ولتاژ dc ورودی می گردد. پس اینورترهای ولتاژ یک مدار buck نیز هستند و کاهش دهنده ولتاژ می باشند و برعکس مبدل های dc به ac یک مدار boost هستند و افزایش دهنده سطح ولتاژ می باشند.
هنگامی که نیاز به درایو بالا باشد (افزایش ولتاژ) با در نظر داشتن محدودیت ریل dc نیاز به اضافه کردن مدار بوست dc به dc برای افزایش ولتاژ dc ورودی و به همین ترتیب خروجی ac مورد نیاز می باشد که این تجهیز اضافی باعث افزایش هزینه و غیره می گردد که بعدا معایب مدارهای باک و بوست گفته خواهد شدو
2- سوئیچ های بالایی و پایین هر شاخه یا هر فاز آن طوری که مورد دلخواه ماست نمی توانند به دلیل وجود نویز EMI (نویز الکترومغناطیس داخلی که باعث عدم سوئیچ شدن به موقع می گردد) در هر لحظه و پشت سرهم کلیدزنی گردد در این حالت (کلیدزنی پشت سرهم) وقوع اتصال کوتاه بین پایه های بالایی و پایین و از بین رفتن ادوات می گردد. و همچنین باعث از بین رفتن مبدل می گردد. Dead time زمانی می باشد که برای هر دو ادوات بالایی و پایینی برای مقابله با این پدیده در نظر می گیرند که متعاقبا باعث از میان رفتن و اغتشاش شکل موج و پدید آوردن هارمونیک ها می گردد.
تعداد صفحه : 90
قیمت : 14700 تومان

 

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود سمینار ارشد مهندسی برق الکترونیک: احساس و کنترل الکترونیکی شتاب سنج mems

***

دسته‌ها: مهندسی برق

دیدگاهتان را بنویسید