در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران جنوب
دانشکده تحصیلات تکمیلی
“M.Sc” پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
مهندسی برق – قدرت
عنوان :
طراحی بهینه موتور جریان مستقیم بدون جاروبکبه مقصود کاهشگشتاور دندانه ای

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)
چکیده:
در موتور های جریان مستقیم بدون جاروبک گشتاور دندانه ای در اثر عکس العمل بین آهنرباهای رتور و دندانه های استاتور ایجاد می گردد. این گشتاور در موتورهای جریان مستقیم بدون جاروبک باعث ایجاد نویز و لرزش می گردد. از آنجا که در بارهای حساس به یک گشتاور صاف نیاز می باشد، پس بایستی این ریپل گشتاور را کاهش دهیم. گشتاور دندانه ای را می توان به روش های مختلفی مانند انحراف دندانه های استاتور، قطعه قطعه کردن آهنربای دائم، بهره گیری از شیارهای مصنوعی و … کاهش داد. بعضی از این روش ها عملی نمی باشند و بعضی پر هزینه هستند اما تعدادی از آنها ساده، ارزان و مؤثر می باشند.
علاوه بر ایجاد روش های جدید برای کاهش گشتاور دندانه ای می توان به مقصود کاهش گشتاور مذکور پارامترهای موتور را بهینه نمود. روش های مختلفی برای بهینه سازی هست که مانند می توان به الگوریتم ژنتیک ، کلونی مورچه ها ، شبکه های عصبی ، الگوریتم کاهش دامنه و طراحی آزمایشات (DOE) تصریح نمود. هر یک از این روش ها دارای مزایا و معایبی می باشند و در موردها خاصی کاربرد دارند. در این پروژه به مقصود کاهش گشتاور دندانه ای از روش طراحی آزمایشات بهره گیری شده می باشد. یکی از مهمترین مزایای روش طراحی آزمایشات امکان بهره گیری از آن در مورد هایی می باشد که ارتباط ریاضی دقیقی بین متغییرها و هدف وجود ندارد، می باشد. انتخاب این روش برای انجام این پروژه نیز به همین دلیل می باشد.در این پروژه دو روش کاهش گشتاور دندانه ای به وسیله روش طراحی آزمایشات بهینه سازی شده اند. در روش اول اندازه زاویه کمان قطب و اندازه دهانه شیارها به صورت همزمان بهینه شده اند و در روش دوم اندازه جابجایی دهانه شیارها در روش جابجایی دهانه شیار، بهینه سازی شده می باشد. بعد از انجام بهینه سازی ها نتایج حاصله بر روی مدل شبیه سازی شده یک موتور مغناطیس دائم به روش اجزاء محدود مورد آزمایش قرار داده شده می باشد تا نظاره گردد که آیا نتایج شبیه سازی ، نتایج بدست آمده از بهینه سازی را تائید می کند. که مطالعه نتایج بدست آمده حاکی از درستی بهینه سازی می باشد. می توان نظاره نمود که هر کدام از این روش ها می تواند گشتاور دندانه ای به اندازه 40 تا 70 درصد کاهش دهند.
مقدمه:
موتورهای جریان مستقیم بدون جاروبک BLDC به علت ویژگی های ارزنده ای که دارند، مانند چگالی گشتاور بالا، اندازه صدا کم و … به صورت گسترده در صنعت مورد بهره گیری قرار می گیرند. از آنجا که این موتورها به صورت گسترده در مورد هایی که نیاز به ریپل گشتاور کمی دارند مانند صنایع رباتیک ، کنترل توان الکتریکی و… مورد بهره گیری قرار می گیرند، کاهش گشتاوردندانه ای در این موتورها مورد توجه قرار گرفته می باشد. کاهش رپیل گشتاور تنها شامل کاهش گشتاور دندانه ای نمی باشند وتمامی انواع ریپل های گشتاور را شامل می
گردد.این کاهش ریپل بایستی به گونه ای صورت گیرد که متوسط گشتاور مفید کاهش قابل توجهی پیدا نکند و همچنین شکل موج و اندازه Back Emf نیز دچار تغییر زیادی نشود.
واکنش بین دندانه های استاتور و آهنربای دائم سبب ایجاد گشتاور دندانه ای می گردد. روش های متفاوتی برای کاهش این گشتاور ارائه شده می باشد. طراحی قوس قطب های مغناطیسی، انحراف آهنرباهای دائم رتور و یا شیار های استاتور، انحراف پله ای آهنرباها، بهره گیری از شیارهای مصنوعی، جابجایی مغناطیس های دائم، بهره گیری از دهانه شیار مورب و … مانند روش های مؤثر در این زمینه می باشند.
تمامی این روش ها باعث کاهش گشتاور دندانه ای می شوند اما بعضی از این روش ها گشتاور اصلی را نیز کاهش می دهندو بعضی باعث پیچیده شدن ساختار مغناطیسی استاتور و رتور می گردد . همچنین تعدادی از این روش ها باعث تأثیر معکوس برروی اندازه back Emf می شوند و مؤلفه های هارمونیکی مختلفی در  آن ایجاد می کنند.
در فصل اول این مجموعه انواع روش هایی که تا کنون برای محاسبه و کاهش گشتاور دندانه ای ارائه شده می باشد مورد مطالعه قرار گرفته و مزایا و معایب هر یک تبیین داده شده می باشد. در انتها نیز به مقایسه و جمع بندی آنها پرداخته شده می باشد. در بخش اول از فصل دوم به مطالعه مراحل شبیه سازی یک موتور مغناطیس دائم در نرم افزار Maxwell پرداخته شده و نتایج حاصل از شبیه سازی برای یک موتور نمونه ارائه شده می باشد . در ادامه این فصل روش بهینه سازی DOE مورد مطالعه قرار گرفته می باشد. این بخش به مطالعه این روش و ارائه مدل های مختلف آن و همچنین معرفی چند نمونه از نرم افزار های ارائه دهنده این روش اختصاص دارد .نرم افزار MiniTab که در انجام این پروژه از آن بهره گرفته شده می باشد در این قسمت به صورت مختصر مطالعه می گردد. دو روش جدید کاهش گشتاور دندانه ای به همراه نتایج حاصل از آنها در فصل سوم آمده می باشد. یکی از این دو روش بهینه سازی نسبت اندازه کمان قطب به اندازه دهانه شیارها می باشد و روش دیگر جابجایی بهینه دهانه شیار ها نسبت به هم برای کاهش گشتاور دندانه ای می باشد.
تعداد صفحه : 76
قیمت : 14700 تومان

 
***

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد رشته برق قدرت: تاثیر شارژ خودروهای الکتریکی ترکیبی بر ترانسفورماتورهای توزیع

—-

دسته‌ها: مهندسی برق

دیدگاهتان را بنویسید