دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد“M.Sc” مهندسی برق گرایش قدرت

عنوان:

روش های بهبود پایداری قدرت

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)
چکیده:

عبور توان اکتیو و راکتیو در خطوط انتقال از امپدانس خطوط، دامنه ولتاژ و اختلاف زاویه ولتاژ طرفین خطوط تبعیت می کند. در نتیجه اندازه و مسیر عبور توان ناشی از توزیع بار و ساختار شبکه می باشد. از طرفی با در نظر داشتن محدودیت های عبور توان در خطوط که ناشی از دو محدودیت عمده حرارتی و پایداری می باشد، بهره گیری کامل از شبکه های بهم پیوسته ممکن نمی باشد و هرچه شبکه گسترده تر گردد شکاف حدود حرارتی و پایداری بیشتر شده و انتقال و پخش توان متاثر از حدود پایداری خواهد بود که خود شامل پایداری گذرا، دینامیک، پایداری ولتاژ و حتی پایداری حالت ماندگار می باشد. با در نظر داشتن این محدودیت ها، نیاز به بهره برداری کامل و اقتصادی از تجهیزات منصوبه با حفظ قابلیت اطمینان و نیز امنیت سیستم پیش روی انواع اغتشاشات، مبنای مطالعات ، توسعه و نصب ادوات FACTS در دنیا گردید. این ادوات در تنوع گسترده ای قابلیت کنترل شبکه های بهم پیوسته را فراهم ساخته اند و مبتنی بر الکترونیک قدرت، تئوری های پیشرفته کنترل و میکرو کامپیوترها می باشند. با در نظر داشتن اهمیت این ادوات و در جهت معرفی آنها به جامعه علمی و صنعتی کشور، به نمونه ای از این ادوات پرداخته شده و همچنین به مدل سازی آن تصریح شده می باشد. 

مقدمه:

پایداری حالت تعادل بین نیروهای متضاد را نشان می دهد. مکانیزمی که بوسیله آن ماشین های سنکرون به هم پیوسته ، حالت سنکرون را بین یکدیگر حفظ می کنند از طریق نیروهای بازیافت می باشد که زمانی اقدام می نماید که نیروهایی وجود داشته باشد تا یک یا چند ماشین را نسبت به سایر ماشینها شتاب مثبت یا منفی دهد. در حالت ماندگار، تعادل بین گشتاور مکانیکی ورودی و گشتاور الکتریکی خروجی هست و سرعت ثابت باقی می ماند. اگر سیستم دستخوش تغییر گردد این تعادل از بین می رود و در نتیجه روتور ماشینها بر اساس قوانین حرکت اجسام دوار ، شتاب مثبت یا منفی پیدا می کند. اگر بطور موقت ژنراتوری نسبت به دیگری سریعتر بچرخد، موقعیت زاویه ای روتور آن نسبت به ماشین کندتر، جلوتر قرار می گیرد. بسته به ارتباط توان – زاویه، اختلاف زاویه بین روتور دو ماشین باعث می گردد تا بخشی از بار ماشین کند به ماشین تند منتقل گردد. این موضوع سبب می گردد که اختلاف سرعت و درنتیجه اختلاف زاویه به روتورها کاهش یابد.همچنان که ذکر گردید ارتباط توان زاویه به شدت غیر خطی می باشد. بالاتر از حد مشخصی ، افزایش در اختلاف زاویه ، باعث کاهش در توان مبادله می گردد. این موضوع سبب می گردد ک اختلاف زاویه باز هم بیشتر گردد و منجر به ناپایداری گردد.در هر وضعیت بخصوص، پایداری سیستم به این بستگی دارد که آیا انحرافات زوایای روتور ماشین ها منجر به گشتاور های بازیافت کافی می گردد یا خیر. زمانی که یک ماشین سنکرون، حالت سنکرونیزه یا متناسب خود با سایر ماشین ها را از دست داد، روتور آن در سرعتی بالاتر یا پایینتر از سرعتی که برای تولید ولتاژ در فرکانس سیستم لازم می باشد می چرخد. لغزش بین میدان دوار استاتور (مربوط به فرکانس سیستم) و تحریک روتور منجر به تغییرات بزرگی در توان خروجی، جریان ولتاژ ماشین می گردد. این موضوع باعث می گردد که سیستم های حفاظتی ، ماشین ناپیدار را از سیستم جدا کند.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد برق قدرت - بررسی عملکرد جبران کننده دینامیکی ولتاژ

تعداد صفحه :100

قیمت : 14700 تومان

***

دسته‌ها: مهندسی برق

دیدگاهتان را بنویسید