دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – قدرت

عنوان:

مدیریت مصرف بار در سیستم های توزیع

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

 

چکیده:

مدیریت بار، توزیع بار در طول شبانه روز و فصل های سال می باشد و هدف اصلی آن بهبود ضریب بار شبکه توزیع می باشد. بهبود ضریب بار آغاز باعث کاهش هزینه های تولید می شود و سپس ضرورت سرمایه گذاری برای ظرفیت های جدید در زمینه تولید و انتقال نیروی برق را کاهش می دهد. با افزایش ضریب بار سیستم مقدار انرژی تولید شده به ازای 1 کیلو وات ظرفیت نصب شده افزایش می یابد که نتیجه اش کاهش هزینه تولید می باشد. مدیریت سمت تقاضا یکی از ابزارهای عمده موفقیت هر صنعت بوده و از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.

مدیریت مصرف برق شامل مجموعه ای از فعالیت های به هم پیوسته بین صنعت برق و مصرف کنندگان به مقصود ترازمند کردن انرژی مصرفی و نیز کاهش پیک بار می باشد به گونه ای که بتوان با هزینه کمتر و کارآیی بیشتر به حد مطلوبی در زمینه مصرف دست پیدا کرد. بدینسان بخش عرضه و تقاضا به سود بیشتری دست خواهد پیدا کرد و این به معنی افزایش بهره وری می باشد.

مدیریت مصرف عبارتست از برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر آن بخش از فعالیت های مرتبط با برق که بر مصرف برق تأثیرگذار بوده و باعث ایجاد تغییرات نامطلوب در شکل بار، الگوی زمانی مصرف و میزان مصرف انرژی می شود. مدیریت مصرف، افزایش بازده را به دنبال دارد.

مقدمه:

بهره وری، علم استفاده بهینه از منابع نیروی انسانی، مهارت ها، تکنولوژی و اطلاعات به مقصود دستیابی به بهترین نتایج می باشد. اگر ورودی سیستم را برق فرض کنیم و خروجی آن را میزان آسایش مصرف کننده (در زمینه تأمین نیازهای تولیدی، خدماتی و رفاهی) بدانیم هدف از مدیریت مصرف برق، کاهش میزان ورودی سیستم (برق مصرفی) با حفظ سطح آسایش مصرف کننده و تولید کننده می باشد که دقیقاً با تعریف بهره وری مطابقت دارد. در واقع مدیریت مصرف برق شامل مجموعه ای از فعالیت ها می باشد که با هماهنگی بین صنعت برق و مشترکین آن به مقصود تعدیل بار مصرفی مشترکین (مطابق نیازهای واقعی مصرف کننده) انجام می گیرد تا بتوان با بهره وری بیشتر و هزینه کمتر به آسایش یکسانی در زمینه مصرف دست پیدا کرد. در واقع در این فرآیند هم تولید کننده و هم مصرف کننده برق به سود بیشتری دست خواهند پیدا کرد. به طور کلی هدف از مدیریت مصرف، افزایش بهره وری مصرف می باشد نه مجبور کردن مصرف کنندگان به صرفه جویی و مصرف کمتر.

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید.