دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران جنوب
دانشکده تحصیلات تکمیلی
“M.Sc” سمینار کارشناسی ارشد
مهندسی برق -کنترل
عنوان :
مطالعه مقایسه ایی انواع روش های طراحی اتوپایلوت اجسام پرنده

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

 

چکیده:
سیستم کنترل واتوپایلوت بی شک یکی از بخش های با اهمیت اجسام پرنده می باشد که وظیفه آن
ایجادپایداری و دستیابی به عملکرد مناسب در اجرای فرامین بخش هدایت می باشد.با در نظر داشتن دینامیک
غیرخطی و متغیر با زمان و دارای عدم قطعیت های ساختاری و پارامتری اجسام پرنده, در کنترل پرواز
رویکرد های کنترلی متنوعی در راستای نیل به پایداری,عملکرد مناسب و کم اثر کردن عدم قطعیت هاو
خطای مدل سازی…استفاده می شود. دراین پژوهش، انواع روشهای طراحی سیستم های
کنترل(اتوپایلوت)در کنترل پرواز مورد مطالعه وتحلیل و مقایسه قرار می گیرندو د ر هر مورد مزایا و
معایب آن بحث می شود.

مقدمه:

ناوبری ,هدایت وکنترل حرکت اجسام پرنده یکی از زمینه های علمی بوده که همواره مورد توجه
محققان قرار گرفته می باشد .بی شک یکی از بخش های مهم اجسام پرنده سیستم کنترل آنست که وظیفه
آن ایجاد پایداری وتعادل و ع ملکرد مناسب سیستم حلقه بسته برای طی مسیر مورد نظر تا رسیدن به
مقصد می باشد .اهمیت و حساسیت سیستم کنترل به عنوان بخشی از تمامی اجسام پرنده باعث ایجاد زمینه
علمی وتحقیقاتی به عنوان کنترل پرواز گردیده می باشد .در کنترل پرواز طراحی سیستم های کنترل اجسام
پرنده شامل هواپی ماهاوفضاپیماها,هواپیما و بالگرد های بدون سرنشین و انواع موشک ها که سیستم هایی
با معادلات دینامیک غیر خطی , متغیر با زمان ودارای عدم قطعیت های غیر ساختاری و پارامتری اند
مورد مطالعه قرار می گیرند.
دراین میان رویکردهای کنترلی بسیاری برای دستیابی به پایداری و عملکرد مطلوب با در نظر داشتن دقت ,
سرعت و قابلیت های مانور پذیری مورد نظر در جهت غلبه و کم اثر کردن عدم قطعیت ها ,خطای مدل
سازی و …تحقق یافته می باشد .مانند این رویکرده می توان روش های تطبیقی و مقاوم و نیز روشهای
هوشمند مبتنی بر سیستم های عصبی و فازی و یا ترکیبی از این روش ها اشاره کرد.
موشک ها از دسته ای از اجسام پرنده اند که به دلیل شرایط پرواز وکاهش جرم در طول پرواز و تغییر
ارتفاع ضرایبی آیرودینامیکی معادلات آن نامعلوم و دارای عدم قطعیت می باشد.
اگر چه دینامیک موشک اساسا غیر خطی می باشد اما اگر مسئله موشک به عنوان یک م سئله خطی در نظر
گرفته شود واتوپایلوت آن از کنترل کنندهای کلاسیک مرسوم طراحی شود با در نظر داشتن تغییر شرایط
پرواز , نقطه کار تغییر کرده و سیستم حلقه بسته از عملکرد مناسبی برخوردار نخواهد بود که ناگزیر به
فرض مسئله غیر خطی وطراحی به روش های غیر خطی می باشد.این مبحث در فصل دوم اظهار می شود.
در فصل سوم روش های تطبیقی و مقاوم در کنترل پرواز و قابلیت روشها در مقابله با عدم قطعیت های
ساختاری و پارامتری مورد مطالعه قرار می گیرد.
در فصل چهارم روش های کنترل هوشمند مبتنی بر سیستم های فازی و عصبی و بعضا به همراه روش
های تطبیقی و مقاوم مورد بحث می باشد.

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید.