در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

“M.Sc” پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – کنترل

عنوان :

ارائه الگوریتم کنترل ترافیک در تصاویر ویدئویی دیجیتال با بهره گیری از سیستم های نرو – فازی

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)
چکیده:
دراین پایان نامه یک تکنیک موثر بر مبنای سیستم های عصبی – فازی برای کنترل چراغ های راهنمایی و بر اساس پردازش هوشمند تصاویر ترافیکی دریافتی از دوربین های نصب شده در یک تقاطع ایزوله، ارائه شده می باشد. هدف از کنترل ترافیک در خیابان های منتهی به یک تقاطع ایزوله آن می باشد که در یک بازه زمانی مشخص، از ایجاد اشباع در هریک از بازوها جلوگیری کرده و همچنین بتوان زمان انتظار وسایل نقلیه در پشت چراغ قرمز را به حداقل رساند ت ا نهایتا ترافیکی روان و مطلوب، همراه با ایمنی در سطح تقاطع ایجاد گردد. به این مقصود قوانین فازی مدل کننده تقاطع ایزوله که ساختار کنترلر فازی را تشکیل داده اند، بر مبنای درجه اشباع که نشان دهنده اندازه تقاضا به ظرفیت هریک از ورودی های تقاطع میباشد، طراحی شده اند. اساس کار، بر بهره گیری از شبکه عصبی RBF، به همراه یک روش پیشنهادی آموزش مبتنی بر فازی خواهد بود. در الگوریتم یادگیری FHLA، علاوه بر تعیین وزنهای ارتباطی بین لایه مخفی و خروجی، پارامترهای لایه RBF شامل تعداد نرون، مرکز نرون و عرض آن نیز در طول فرایند آموزش تعیین می گردند. مقادیر اولیه پارامترها با بهره گیری از منطق فازی و روشهای خوشه یابی فازی و به کمک تکنیک FCM به دست می آیند. همچنین از اندازه تعلق هر الگوی ورودی به خوشه ها و فاصله الگو تا مرکز هر خوشه جهت محاسبه اندازه عدم شباهت بهره گیری شده وسپس این فاصله مینیمم می گردد. برای تعیین مقادیر نهایی پارامترها و وزنهای ارتباطی، از ترکیب روشهای LLS و گرادیان به عنوان روش بهینه سازی بهره گیری می گردد. نتایج شبیه سازی بر روی بانک اطلاعاتی موجود و مقایسه نتایج کاربرد این الگوریتم با سایر روشهای کلاسیک که در کنترل تقاطع های ایزوله معمول هستند، نشان دهنده اندازه قابلیت این تکنیک می باشد.
مقدمه:
امروزه با افزایش سریع کلان شهرها و افزایش تعداد خودروها، اهمیت داشتن مدیریت ترافیک موثر و کارآمد بر کسی پوشیده نیست. تاکنون روشهای کنترل ترافیک بیشتر مبتنی بر روشهای کنترلی کلاسیک بوده می باشد که با مسائلی همچون سطح پایین هوشمندی در مواجه با شرایط پیچیده ترافیکی و عدم مدلسازی مناسب، مواجه می باشند. در این پایان نامه کوشش برآن می باشد که ب ا به کارگیری تکنیک آموزشی FHLA که بر مبنای شبکه های عصبی RBF و روش خوشه یابی فازی اقدام می نماید، نوعی کنترل هوشمند برای تنظیم پارامترهای یک تقاطع ایزوله ارائه گردد، به طوری که در نهایت به کاهش تاخیر وسایل نقلیه در عبور از تقاطع و جلوگیری از ایجاد اشباع در هر یک از ورودی های تقاطع منتهی گردد. به این مقصود برای جمع آوری اطلاعات آماری از سطح تقاطع، برای ارزیابی وضعیت ترافیکی در هر لحظه، از روشهای پردازش تصاویر حاصل از دوربینهای نصب شده در تقاطع ایزوله، بهره گیری شده می باشد. در این پایان نامه و در فصل اول کلیاتی راجع به روشهای مختلف کنترل ترافیک، و تحقیقات صورت گرفته در این زمینه ارئه شده می باشد. در فصل دوم به معرفی نظریه جریان کنترل ترافیک و روابط حاکم بر آن پرداخته شده می باشد. فصل سوم به معرفی مختصری از اصول کنترل فازی و بعضی از روشهای آموزشی شبکه های عصبی و معرفی کنترل کننده های نرو- فازی اختصاص دارد. در فصل چهارم، ارائه الگوریتم پیشنهادی FHLA و روش پیاده سازی آن صورت می پذیرد و در فصل پنجم به مطالعه روشهای استخراج اطلاعات آماری ترافیک از تصاویر ویدئویی پرداخته می گردد. در فصل ششم کنترلر نرو – فازی طراحی و پس از شبیه سازی های لازم در محیط برنامه نویسی MATLAB، تاثیر به کارگیری کنترل کننده هوشمند با بهره گیری از تکنیک FHLA و به کارگیری نوعی کنترل کلاسیک پیش زمان بندی شده، بر اندازه سطح تاخیر و سطح اشباع ورودی های تقاطع مطالعه و مقایسه شده می باشد.فصل هفتم نیز به ارائه نتیجه گیری وچند پیشنهاد اختصاص دارد.
فصل اول: کلیات
1-1) هدف
امروزه با افزایش سریع کلان شهرها، افزایش تعداد خودروها، افزایش بهای سوخت، مساله محیط زیست، بهره گیری مفید از ظرفیت جاده های موجود و…، اهمیت داشتن مدیریت ترافیک موثر و کارآمد بر کسی پوشیده نیست.
در گذشته طراحان ترافیک تنها به چگونگی حرکت وسایل نقلیه، به طوری که در تقاطع ها تصادفی رخ ندهد، به عنوان مساله اصلی در مدیریت ترافیک توجه داشتند. امروزه مسائل عمده دیگری نیز مورد توجه میباشد که مانند میتوان به کاهش تاخیر، کاهش توقفات، کاهش مصرف سوخت، کاهش طول صف های پشت چراغ قرمز، حذف اثرات نویز، افزایش در نظر داشتن مسائل عابران پیاده و حرکت وسایل نقلیه سنگین، تصریح نمود. تاکنون روشهای کنترل ترافیک بیشتر مبتنی بر روشهای کنترلی کلاسیک بوده می باشد. در این روش ها با بهره گیری از روشهای آماری و منحنی های به دست آمده تجربی و نهایتا با تخمین بعضی از متغیرهای موثر بر ترافیک کوشش بر آن می باشد که پارامترهای مورد نظر درآن سطح خاص کنترلی ، به گونه ای مطلوب تنظیم گردد.
تاکنون در جهت رفع این نیاز سیستم های کنترل ترافیک متعددی توسط مراکز حمل و نقل کشورهای مختلف توسعه یافته اند که تا حدی پاسخگوی نیازهای موجود بوده می باشد. البته این حد پاسخگویی سیستم های کلاسیک در ازای پیچیدگی های بالای ساختار (شامل بخشهای کنترل، مخابرات و کامپیوتر) و هچنین حجم بالای هزینه های پیاده سازی، (به علت تجهیزات به کار رفته) و نگهداری به دست آمده اند. از دیدگاه کنترلی، سیستمهای کلاسیک موجود از الگوریتمهای مختلف برنامه ریزی ریاضی (مانند الگوریتم های برنامه ریزی خطی صحیح و الگوریتم های برنامه ریزی دینامیکی) بهره گیری میکنند که خود معمولا معضلات متعددی مانند حجم بالای محاسباتی و مشکل پیاده سازی را به دنبال دارند. همچنین مانند نواقص مطرح شده در کنترل سنتی ترافیک میتوان به مسائلی همچون برخورداری از سطح پایین هوشمندی در مواجه با شرایط پیچیده ترافیکی، عدم مدلسازی مناسب و واقع بینانه از ابهامات موجود در بحث کنترل ترافیک (تعیین پارامترها و مدل سازی رفتار رانندگان و عابران پیاده)، عدم وجود ویژگی خود سازماندهی، در طراحی استراتژیهای ترافیک، غیر قابل پیش بینی بودن شرایط ترافیکی حتی برای چند لحظه آینده و عدم دسترسی به جزئیات ایجاد شده مانند تعیین نوع خودرو و یا تغییرات سرعت آنها، تصریح نمود.
تعداد صفحه : 122
قیمت : 14700 تومان

 

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد مهندسی برق کنترل: کاربرد تکنیک نرو فازی در شناسایی خطا

***

دسته‌ها: مهندسی برق

دیدگاهتان را بنویسید