در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

“M.Sc” پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – قدرت

عنوان:

تشخیص خروج از مرکزیت روتور و استاتور عیب و شکستگی میله های روتور موتور القایی سه فاز با بهره گیری از تحلیل فوریه سیگنال جریان استاتور

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)
چکیده
موتورهای القایی در صنعت کاربرد زیادی داشته و معمولاً وظیفه مهم و حساسی را در پروسه تولید به عهده دارند، به همین دلیل خروج ناگهانی و بدون برنامه ریزی آنها خسارت های سنگین مالی به همراه خواهد داشت. همچنین تشخیص خطا قبل از اینکه به شدت پیشرفت کند و باعث خروج ناگهانی موتور گردد بسیار مهم می باشد. زیرا اولاً اجازه خروج برنامه ریزی شده را می دهد و ثانیا هزینه و زمان تعمیرات را کاهش می دهد. به همین دلیل کارهای زیادی تاکنون در این زمینه انجام شده و روش های مختلفی جهت تشخیص خطاهای این موتورها چه بصورت on-line و چه بصورت off-line ارائه شده می باشد. نشان داده می گردد که روش مطالعه سیگنال جریان استاتور MCSA یکی از مناسبترین روشهای تشخیص خطاهای متداول روتور و اتصالی سیم پیچ استاتور در موتورهای القایی قفس سنجابی هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ اقتصادی میباشد. از مزیتهای عمده این روش عدم نیاز به حسگر اضافی و امکان تشخیص کلیه خطای داخلی موتور و همچنین خطاهای یاتاقان می باشد. در این پایان نامه به دو خطای مربوط به روتور موتور القایی، خروج از مرکزیت روتور و استاتور و ترک خوردگی میله های روتور پرداخته می گردد، سپس موتور را در حالت های سالم و خطادار در نرم افزار MATLAB و با بهره گیری از روش تابع سیم پیچی شبیه سازی و جریان استاتور را استخراج نموده، آنگاه با واکاوی FFT از سیگنال جریان استاتور به تشخیص عیب پرداخته می گردد.
مقدمه
با در نظر داشتن اینکه یکی از مهمترین هزینه ها در صنعت هزینه های تعمیر و نگهداری و توقف طریقه تولید ناشی از خطاها می باشد، بحث تشخیص به موقع خطا به مقصود پیشگیری از گسترش آن از اهمیت بالایی در صنعت برخوردار می باشد. بسیاری از محققان و مهندسان در سالهای اخیر توجه خود را به تشخیص خطا و نگهداری پیشگیرانه که هدف آن جلوگیری از خطاهای بزرگ در موتورهاست، معطوف کرده اند. تا کنون روشهای مخرب و غیر مخرب زیادی پیشنهاد شده اند. روشهای غیر مخرب روشهایی هستند که بر پایه اندازه گیریهای ساده و ارزان بنا شده اند و نیازی به تغییر ساختار موتور ندارند.
اخیراً تشخیص خطا در ماشینهای الکتریکی از روشهای متداول قدیمی به سمت روشهای مبتنی بر هوش مصنوعی می رود. متغیرهای زیادی در ماشین می توانند به عنوان سیگنال تشخیص خطا بکار گرفته شوند. به دلیل ساده بودن نمونه برداری از ولتاژها و جریانهای استاتور و در دسترس بودن حسگرهای لازم برای اندازه گیری،  بهره گیری از این سیگنالها مناسب گویا.
در این پروژه کوشش می گردد با بهره گیری از تحلیل سیگنال جریان استاتور برای تشخیص بعضی خطاها در موتور القایی مورد مطالعه قرار گیرد. و سپس با انتخاب متد مناسب روشی برای تشخیص خطاهای مهم نظیر خطای ترک خوردگی میله های روتور و خطای عدم هم محوری استاتور و روتور ارائه خواهد گردید.
این پایان نامه در نه فصل به تبیین زیر تنظیم شده می باشد:
آغاز در فصل دو به معرفی انواع خطاهای رایج در ماشینهای القایی، علل وقوع و نیز اثرات و پی آمدهای آنها خواهیم پرداخت. در فصل سه ضمن معرفی راهکارهای مختلف بکار رفته برای تشخیص خطا در ماشینهای القایی، مزایا و معایب آنها مطالعه می گردد. سپس در فصل چهار در مورد روشهای مدلسازی دینامیکی موتور القایی معیوب بحث می گردد. در فصل پنج به تعمیم نظریه تابع سیم پیچی در حالت عدم هم محوری روتور و استاتور خواهیم پرداخت. در فصل شش محاسبه اندوکتانسهای موتور القایی سه فاز قفس سنجابی در حالتهای مختلف عدم هم محوری انجام خواهد گردید. تحلیل کامپیوتری موتور القایی سه فاز القایی در حالت عدم هم محوری بین روتور و استاتور و تشخیص عیب با بهره گیری از واکاوی FFT در فصل هفتم ارائه می گردد. در فصل هشتم نیز به تحلیل کامپیوتری موتور القایی سه فاز قفس سنجابی در حالتهای مختلف شکستگی میله های روتور ودر نهایت به تشخیص عیب موتور با بهره گیری از واکاوی FFT خواهیم پرداخت.
فصل نهم نیز به نتیجه گیری و اظهار پیشنهادات اختصاص دارد.
تعداد صفحه : 167
قیمت : 14700 تومان

 

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   سمینار ارشد مهندسی برق مخابرات: تعیین ابعاد و فهرست تجهیزات مخابرات سیار

***

—-

دسته‌ها: مهندسی برق

دیدگاهتان را بنویسید