در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – قدرت

عنوان:

کنترل برداری موتور القایی با بهره گیری از مبدل ماتریسی

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)
چکیده:
کنترل سرعت موتورهای القایی با بهره گیری از مبدل های رایج AC-DC-AC انجام می گردد که این مبدل ها دارای معایبی هستند. مانند این معایب نیاز این مبدل ها به خازن الکترولیتی باس DC می باشد که باعث افزایش حجم و وزن مبدل می گردد. همچنین این مبدل ها به عناصر ذخیره کننده انرژی نیاز دارند تا بتوانند شکل موج های خروجی و ورودی مناسبی داشته باشند. برخلاف اینورترها، در مبدل های ماتریسی نیازی به خازن باس DC و عناصر ذخیره کننده انرژی وجود ندارد. علاوه بر آن، این مبدل ها دارای مزایایی هستند که کارایی آنها را برای کنترل موتور القایی بالا می برد. مانند این مزایا، توانایی تنظیم ضریب قدرت برابر با یک برای ورودی مبدل ماتریسی می باشد. همچنین توانایی کار 4 ناحیه ای گشتاور – سرعت و داشتن شکل موج های ورودی و خروجی سینوسی از مزایای دیگر این مبدل ها می باشند. در این پایان نامه آغاز ساختار ریاضی کنترل برداری موتور القایی مطالعه شده و سپس روش های کنترل برداری مستقیم و غیرمستقیم موتور القایی تبیین داده شده می باشد. همچنین ساختارهای مختلف مبدل های ماتریسی و اصول حاکم بر کنترل این مبدل ها تبیین داده شده می باشد. روش های مدولاسیون بردار فضایی، بهینه بردار فضایی، روش Venturini و بهبود یافته آن تبیین داده شده می باشد. سپس کنترل برداری موتور القایی با بهره گیری از منبع سینوسی ایده آل انجام شده و شکل موج جریان، ولتاژ، گشتاور و سایر متغییرهای ماشین به دست آمده می باشد. در مرحله بعد کنترل برداری موتور القایی با بهره گیری از یک اینورتر 6 پالسه انجام شده می باشد و تغییرات متغییرهای موتور به ازای تغییرات گشتاور بار و تغییرات سرعت مورد مطالعه قرار گرفته می باشد. در مرحله آخر کنترل برداری با مبدل ماتریسی انجام شده و نمودارهای مربوط به کار 4 ناحیه ای گشتاور – سرعت موتور القایی ارائه شده می باشد. همچنین توانایی مبدل ماتریسی در تنظیم ضریب قدرت واحد ورودی بدون در نظر داشتن ضریب قدرت موتور، نشان داده شده می باشد. در بخش آخر با در نظر داشتن مزایای مبدل ماتریسی نسبت به مبدل های رایج AC-DC-AC، نتیجه گیری شده که کارآیی درایو موتور با مبدل ماتریسی بهتر از مبدل های رایج AC-DC-AC می باشد.
مقدمه:
ایده اصلی موتورهای القایی در سال 1880 توسط نیکولاتسلا پی ریزی گردید. اما موتور القایی به شکل مدرن امروزی خود ساخته نشد و پس از سالها مطالعه و پیشرفت هایی که حاصل گردید، در سال 1896 ساخته و به صورت تجاری در دسترس قرار گرفت. موتورهای القایی به خاطر مزایایی مثل وزن کم، ارزان بودن نسبی و تعمیر و نگهداری آسان توانستند جایگاه خود را در صنعت روز به روز افزایش دهند. تا اوایل دهه 1970 در کاربردهایی که عملکرد حالت گذرا چندان مهم نبود، موتورهای القایی جای موتورهای DC را گرفتند. اما در کاربردهایی که به پاسخ سریع نیاز بود (مثل سرو سیستم ها و کاربردهای رباتیک) به خاطر نبود روش هایی جهت کنترل دقیق موتورهای القایی، موتورهای DC جایگاه خود را حفظ کردند. در طول این سال ها کنترل موتورهای القایی با بهره گیری از روشهای اسکالر انجام می گردید و این روش ها با وجود پیشرفت های زیادی که کردند، از دقت لازم برخوردار نبودند. در دهه 1970 نظریه کنترل برداری میدان گرا مطرح گردید که امکان کنترل دقیق موتور القایی را فراهم می نمود.
همزمان با پیشرفت سیستم های کنترل موتورهای القایی از 25 سال اخیر، توسعه تکنیک های سریع پیشرفته در نیمه هادی های قدرت و تکنولوژی میکرو پروسسورها باعث توسعه و پیشرفت مبدل های قدرت شده می باشد. مبدل لینک DC  پرکاربردترین سیستم درایو سرعت متغیر موجود در بازار می باشد که دارای معایبی مثل وزن و حجم بالا، نیاز به عناصر ذخیره کننده انرژی و نیاز به یک خازن الکترولیتی بزرگ در باس DC، می باشند. در سال های اخیر نوع جدیدی از مبدل های لینک مستقیم به نام مبدل های ماتریسی به دلیل مزایایی مثل عملکرد 4 ناحیه ای گشتاور – سرعت، شکل موج های خروجی و ورودی سینوسی، قابلیت کنترل ضریب توان ورودی و کمترین نیاز به اجزای ذخیره کننده انرژی، مورد توجه قرار گرفته اند. در این پایان نامه به مطالعه کنترل میدان گرای موتور القایی با این مبدل های جدید می پردازیم.
تعداد صفحه : 94
قیمت : 14700 تومان

 

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود سمینار کارشناسی ارشد مهندسی برق: الگوریتم های بهینه سازی تکاملی

***

—-

دسته‌ها: مهندسی برق

دیدگاهتان را بنویسید