عنوان کامل پایان نامه :

 مقایسه تطبیقی بزه جاسوسی در حقوق کیفری ایران و فرانسه

قضاوت های اسلامی درمورد جاسوسی

در این جا به دو مورد از قضاوت هایی که در دوران اسلامی انجام شده اشاره می کنیم  و این قسمت از بحث را به پایان می بریم :

  1. علامه طباطبایی ( رحمت الله علیه ) به نقل از تفسیر قمی در ذیل آیه شریفه:

 ( یا ایها الذین امنوا لا تتخذوا عدوی و عدوکم اولیاء ) می فرماید :

این آیه در شان حاطب بن ابی بلتحه نازل شده ، هر چند لفظ آیه عام می باشد اما معنایش مخصوص به این شخص بوده و داستان آن از این قرار می باشد :حاطب بن ابی بلتحه در مکه مسمان شد و به مدینه هجرت کرد ، در حالی که عیالش در مکه مانده بودند ، از سوی دیگر کفار قریش ترس آن را داشتند که لشکر رسول خدا (ص) بر سر آنان بتازد ، لاجرم نزد عیال حاطب رفته از این خانواده خواستند تا نامه ای به حاطب بنویسند و از وی خبر محمد (ص) را بپرسند که آیا تصمیم دارد با مردم مکه جنگ کند یا نه ؟

خانواده حاطب نامه ای به او نوشته جویای وضع شدند ، او در پاسخ نوشت :

آری رسول خدا (ص) چنین بنایی دارد و نامه را به دست زنی به نام صفیه داد  و او نامه را در لای گیسوان خود پنهان نموده به راه افتاد، در همین میان جبرئیل نازل شد و رسول خدا (ص) را از ماجرا خبر داد.

رسول خدا (ص) امیر المومنین علی (ع) و زبیر بن عوام را به طلب آن زن فرستاده این دو تن خود را به او رساندند. امیرالمومنین پرسید نامه کجاست؟ صفیه گفت: نزد من چیزی نیست ، حضرت و زبیر زن را تفتیش کردند و چیزی نیافتند . زبیر گفت: حال که چیزی نیافتیم برگردیم، امیرالمومنین (ع) فرمود: به خدا سوگند رسول خدا (ص) به ما دروغ نگفته ، و جبرئیل هم به آن جناب دروغ نگفته و او هم به جبرئیل دروغ نمی بندد . و به خدا سوگند ای زن یا نامه را در می آوری و می دهی و یا سر بریده ات را نزد رسول خدا (ص) می برم. صفیه گفت : پس از من دور شوید تا در آورم ، آنگاه نامه را از لای گیسوان خود در آورد، امیرالمومنین (ع) نامه را گرفت و نزد رسول خدا (ص) آورد .

رسول خدا (ص) از حاطب پرسید : این چه کاری می باشد؟ حاطب عرض کرد : یا رسول الله (ص) به خدا سوگند این کار را از در نفاق نکردم و چیزی تغییر و تبدیل ندادم و من شهادت می دهم با این که اهل من از مکه به من نوشتند که قریش با ما خوش رفتاری میکنند من خواستم در حقیقت حسن معاشرت آنان را با خدمتی تلافی کرده باشم . بعد از سخنان حاطب خدای تعالی این آیه را فرستاد:

(یا ایها الذین آمنوا لا تتخدوا عدوی و عدوکم اولیاء … و الله بما تعلمون بصیر)[1]

  1. درمورد برخورد امام حسن (ع) با جاسوسان معاویه در تاریخ آمده می باشد :

دستور داد دو نفری را که برای معاویه جاسوسی می کردند ، اعدام کنند و با اجرای این حکم روح فتنه جویی و بلوا گری را که عناصر زیادی از مردم بصره و کوفه به آن گراییده بودند سرکوب ساخت .

شیخ مفید می نویسد:

     “زیرا خبر وفات امیرالمومنین (ع) و بیعت مردمان با حسن بن علی (ع) به معاویه رسید ، پنهانی مردی از قبیله حمیرا را به کوفه و مردی از بنی القین را به بصره فرستاد تا اخبار را برای او بنویسند و در کارهای امام حسن ایجاد اختلال کنند ، امام حسن (ع) از این موضوع اطلاع پیدا کرد ، دستور داد تا جاسوس « حمیری » را در کوفه از خانه گوشت فروشی بیرون آورده ، گردن زدند و به بصره نوشت تا جاسوس « قینی » را در میان قبیله « بنی سلیم » جست و جو کنند و او را یافته اعدام نمایند” .[2]

ب- مبانی عرفی

در قسمت مبانی عرفی به دو موضوع دفاع از امنیت عمومی مردم و دفاع از حاکمیت سیاسی تقسیم می شود.

دفاع از امنیت عمومی مردم

از دیرباز حفظ امنیت یکی از دغدغه های اصلی جوامع بشری و به ویژه حکومت های مختلف

بوده به همان میزان رشد و شکوفایی بیشتری در عرصه های مختلف زندگی داشته می باشد . در

همین راستا نظام کیفری هر جامعه به عنوان تبلوری از داده و خواست آن جامعه ، مهمترین

نهادی می باشد که وظیفه پاسداری و صیانت از امنیت را بر عهده دارد.

یکی از جرایمی که در طول تاریخ به امنیت بسیاری از کشورها لطمات جبران ناپذیری وارد کرده می باشد، « جرم جاسوسی »[3] می باشد .

جاسوسی دارای چنان اثرات مخربی می باشد که روابط خصوصی و اجتماعی افراد را در جامعه و روابط کشورها را در زندگی بین المللی تحت الشعاع قرار داده و به مخاطره می اندازد.

با در نظر داشتن اهمیت ویژه ای که جرم جاسوسی دارد بازنگری و اصلاح قوانین کیفری راجع به این موضوع در جهت تکامل آن ها و تحقق اهدافی خطیر زیرا حفظ امنیت ، بیش از گذشته احساس می شود .

دفاع از حاکمیت سیاسی

امنیت از مهمترین مسائلی می باشد که در ثبات حکومت ها و استقلال کشورها تأثیر حیاتی و تعیین کننده ایفا می کند . بر همین اساس می توان جرایم علیه امنیت کشور و از آن جمله جاسوسی را بزرگترین عامل تهدید کننده امنیت و استقلال کشورها محسوب نمود . یکی از مصادیق بارز و قدیمی جرایمی علیه امنیت، جرم جاسوسی، به عنوان یک جرم سازمان یافته که معمولا دست بیگانه در آن مشاهده می شود، می باشد .

«جاسوسی از مهمترین ابزار، جهت برتری های نظامی، ساقط کردن دولت ها و تحقق کودتاها بوده می باشد که نمونه بارز آن کودتای امریکایی 28 مرداد 1332 ایران می باشد که با دخالت مستقیم سازمان جاسوسی امریکا سیا (CIA) تحقق پیدا کرد و طی آن سازمان سیا با همکاری دولت انگلیس در طرحی به نام «آژاکس» دولت مصدق را سرنگون کرد.[4]

با این حال نباید تصور کرد که جاسوسی در سطح دنیا محدود به این سازمان ها می شود بلکه این جرم در کشورهای مختلف و توسط افراد و سازمان های گوناگون ارتکاب می یابد . دهه هشتاد میلادی را به دلیل رشد ارتکاب  این جرم « دهه جاسوسی » نامیده اند. اهمیت جرم جاسوسی به حدی می باشد که حدود پانصد کتاب در مورد جرم جاسوسی توسط مورخان ، روزنامه نگاران ، تحلیلگران نظامی، سیاستمداران و تا حد کمتری حقوقدانان و جرم شناسان نگاشته شده می باشد. به جاسوسان نیز « چشمان مخفی سیاست » گفته می شود .

[1]. سید محمد حسین طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج19، دارالکتاب الاسلامیه، چاپ چهارم، تهران، 1362، ص270-272

[2]. راضی آل یاسین، صلح امام حسن، ترجمه سید علی خامنه ای، مؤسسه نشر آسیا، ص111.

[3] .Espionnage

[4]. کوروش زعیم، جبهه ملی ایران، نشر ایران مهر، چاپ اول ، تهران، 1378، ص258

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. تفاوت های جاسوسی در حقوق ایران و فرانسه در قبال رکن مادی جاسوسی کدام می باشد؟
  2. در زمینه رکن روانی جاسوسی، تفاوت حقوق ایران و فرانسه کدام می باشد؟

از لینک انتهای صفحه ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک انتهای صفحه مراجعه نمایید:

متن کامل پایان نامه رشته حقوق - مقطع کارشناسی ارشد

لینک متن کامل پایان نامه رشته حقوق با عنوان : مقایسه تطبیقی بزه جاسوسی در حقوق کیفری ایران و فرانسه با فرمت ورد