در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت ایران

مقطع: کارشناسی ارشد

عنوان سیمنار:

مطالعه حالتهای کنتـرل دور روتورموتورهـای

القائی با تغییر امپدانس روتور

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی گردد
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
***ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد
یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود می باشد***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

زیرا فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به گونه نمونه)

اما در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود می باشد

مقدمه
در گذشته، هر جا نیاز به کنترل سرعت دقیق نیاز بود، از موتورهای جریان دائم بهره گیری       می‌گردید؛ اما با پیشرفت‌هایی که در یک ربع قرن اخیر در ارتباط با صنایع الکترونیک قدرت به وجود آمده، امکان تولید ولتاژ و جریان متناوب با دامنه و فرکانس متغیر فراهم شده می باشد. با در نظر داشتن مزایایی که موتورهای القائی دارند، جایگزین موتورهای جریان دائم شده اند حتی در مورد هایی که به کنترل سرعت با دقت بالا نیاز می باشد، از موتورهای القایی بهره گیری می گردد. مزایای موتورهای القائی نسبت به موتورهای جریان دائم عبارتند از: استحکام و قابل اطمینان بودن، هزینه ساخت کمتر، حجم و وزن کمتر، سرعت بالاتر، عدم وجود معضلات کموتاسیون، نیاز به سرویس و بالاخره کوچک بودن اینرسی روتور.
این نوع موتورها از لحاظ سیم پیچی روتور به دو دسته تقسیم می شوند:
الف) موتورهای القائی قفس سنجابی‌
ب) موتورهای القائی با روتور سیم پیچی شده
موتورهای نوع اول، به علت هزینه ساخت کمتر، مقاوم بودن و سرویس کمتر در     محدوده ای گسترده‌ای به کار می‌طریقه. البته موتورهای نوع دوم، نیز علیرغم هزینه ساخت و سرویس بیشتر، به دلیل سهولت در کنترل قابل بهره گیری هستند. اهداف کنترلی در موتورهای القائی می‌تواند شامل کنترل وضعیت (زاویه روتور)، کنترل سرعت و یا کنترل گشتاور باشد[1].
امروزه بیشتر موتورهای صنعتی که یک کیلو‌وات به بالا هستند، ماشین‌های القائی، سه فاز می‌باشند. یک موتور چند فاز (دو یا سه فاز) القائی یک ماشین جریان متناوب تک تحریکه می باشد. سیم پیچ استاتور این موتورها، مستقیماً به یک منبع ولتاژ متناوب متصل می گردد. در حالی که سیم پیچ روتور آنها، انرژی را به طریق القاء الکترومغناطیسی از استاتور دریافت می کند. ماشینهای القائی به غیر از در چند مورد کاربرد ژنراتوری، بیشتر به عنوان موتور مورد بهره گیری قرار می‌گیرند.
موتورهای القائی با توان های چند وات تا سی هزار وات ساخته می شوند. سرعتشان تقریباً ثابت می باشد و از بی باری تا بار کامل، فقط چند درصد، افت سرعت نظاره می گردد[2].
این موتورها در سرعت‌های تنظیم شده، دارای راندمان بالایی هستند. راندمان یک موتور القائی در بار تنظیم شده، ممکن می باشد از 80 تا 90 درصد تجاوز نکند. این امر که وابسته به اندازه موتور و طراحی آن با یک ضریب قدرت 7/0 تا 9/0 می باشد.
روش‌های دسترسی برای به‌دست آوردن بهره برداری در سرعت‌های متغیر و قابل تنظیم شامل تغییر ولتاژ اولیه، امپدانس ثانویه متغیر، تغییر قطبهای سیم بندی استاتور، روتورهای قفس سنجابی دوبل، و نهایتاً تهیه درایوهای فرکانس متغیر با بهره گیری از یکسوکننده های سیکلوکارنوترها و اینورترها انجام می شود.با این تفاصیل 80% از صنایع جهانی موتورهای AC ، موتورهای قفس سنجابی استانداردی هستند؛ که با منبع فرکانس ثابت کار می‌کنند.
مقدمه
       موتورهای القائی از دو قسمت اصلی: 1) استاتور و 2)روتور تشکیل شده اند که قسمت ساکن (استاتور) دارای هسته مغناطیسی و شیار می‌باشد. سیم پیچ‌های استاتور به دلیل داشتن هارمونیک‌های کمتر در نیروی محرکه مغناطیسی، به صورت توزیع شده در فضای استاتور و داخل شیارها قرار می‌گیرند. در اثر جاری شدن جریان در سیم پیچ‌های استاتور، یک میدان گردانی در فضای بین روتور و استاتور به وجودمی‌آید بطوری که مقدار آن همواره ثابت می باشد و در جهت عقربه‌های ساعت (در صورت رعایت توالی فازها) در حال گردش می باشد.
       قسمت دیگر، روتور گردنده می باشد که به دو نوع اصلی: 1)روتور قفسه ای و 2)روتور سیم پیچی شده[1] تقسیم می گردد. در موتورهای القائی، روتور مشابه استاتور دارای هسته ای آهنی می باشد که در بین آن شیارهائی تعبیه شده می باشد و در داخل شیارها شمش‌های آلومینیومی یا سیم پیچ‌های روتور قرار می‌گیرند.
در نوع روتور قفس سنجابی، شمش‌های داخل شیارهای روتور، در ناحیه انتهایی روتور به دو حلقه، وصل شده می باشد و همیشه تشکیل یک مدار اتصال کوتاه را می‌دهد. در اثر القاء کوچکترین ولتاژ، جریان زیادی در آن جاری شده و میدان مغناطیسی اطراف هادی ها قابل ملاحظه می گردد. نوع روتور سیم پیچی شده، دارای یک سیم پیچ سه فاز می باشد که با سیم‌های عایق‌دار، برای همان تعداد قطب‌های روی سیم پیچی استاتور، سیم بندی می گردد. کلاف‌‌ها، در شکاف‌ها به گونه یکنواخت و همیشه سه فاز – حتی اگر استاتور دو فاز باشد – توزیع شده اند و معمولاً به شکل ستاره به هم متصل می‌گردند.
       میدان گردان، پس از عبور از فاصله هوایی با سطح روتور برخورد کرده و هادی‌های روتور را که هنوز ساکن هستند، قطع می کند. به دلیل وجود سرعت نسبی بین میدانهای گردان و هادی‌های ساکن، نیروی محرکه الکتریکی – مطابق قانون فارادی – در هادی‌ها القاء می گردد. فرکانس نیروی محرکه الکتریکی القاء شده در هنگام راه اندازی، با فرکانس تغذیه، یکسان می باشد و مقدارش متناسب با سرعت نسبی بین میدان‌های گردان و هادی‌های روتور می باشد جهت آن نیز توسط دستور دست راست فلمینگ مشخص می گردد. زیرا میله یا هادی‌های روتور یک مدار بسته را تشکیل می‌دهند. پس جریان در هادی‌های روتور مستقر می گردد و جهتش به گونه ای می باشد که طبق قانون لنز، با به وجودآورنده خودش مخالفت می کند. در این حالت به وجود آورنده جریان روتور، سرعت نسبی بین فوران گردان استاتور و هادی‌های روتور‌ می‌باشد. از این رو برای کاهش دادن سرعت نسبی، روتور، شروع به حرکت در همان جهتی می کند که با فوران می‌چرخد و کوشش می کند به آن برسد. روتور، از جهت هم‌زمان شدن با میدان استاتور، عملاً موفق نمی‌گردد. اگر این چنین می‌گردید، در آن صورت، هیچ سرعت نسبی بین فوران گردان و روتور ایجاد نمی گردید و همچنین نیروی محرکه القائی، جریان و گشتاور، برای گردش روتور به وجودنمی آمد.
تعداد صفحه :75

قیمت : 14700 تومان

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه برق قدرت:اینورتر و روش های کلیدزنی

***

دسته‌ها: مهندسی برق

دیدگاهتان را بنویسید