یکی از مورد هایی که همیشه برای دانشجویان سوال برانگیز می­باشد تشخیص اندازه اعتبار انواع همایش­ها در مقایسه با یکدیگر می­باشد. به بیانی دیگر همیشه این سوال از اینجانب پرسیده می­گردد که از بین دو همایش مشابه چگونه فهمید که کدام همایش دارای اعتبار بیشتری می باشد. خوشبختانه در مورد مجلات معیارهای دقیقی مانند ضریب تاثیرگذاری، شاخص فوریتی، شاخص نیمه عمر و … وجود داشته که مشخص کننده دقیق درجه اعتبار هر مجله­ای می­باشند. در این بین پژوهشگر با نظاره این معیارها به آسانی می­تواند اندازه اعتبار هر مجله­ای را تشخیص دهد. این در حالی می باشد که در مورد همایش­ها چنین معیارهای مشخص و واضحی وجود ندارد و همین تشخیص اندازه اعتبار آنها را تا حدودی مشکل کرده می باشد. در زیر مورد هایی که می­توانند نشان دهنده اندازه اعتبار تقریبی یک همایش باشند به گونه اختصار اظهار گردیده­اند:

  • درجه اعتبار برگزار کننده اصلی همایش:

هر کنفرانسی یک برگزار کننده اصلی داشته که با همکاری با سایر نهادها اقدام به برگزاری همایش کرده می باشد. هرچه اعتبار برگزار کننده اصلی همایشی بیشتر باشد می­توان امر فوق را به معنی معتبرتر بودن آن همایش تفسیر نمود. به عنوان مثال در نگاه اول می­توان همایشی که در دانشگاه کمبریج برگزار می­گردد را معتبر تلقی نمود و یا همایشی که دانشگاه شریف برگزار می­نماید را با اعتبار دانست.

  • درجه اعتبار ارگان­ های طرفداری کننده همایش:

اگرچه هر همایشی غالبا تنها یک برگزار کننده اصلی دارد، اما به هر حال بسیاری از مراکز پژوهشی، اداری، صنعتی و بسیاری از دانشگاه­ها از حامیان مالی و یا معنوی آن همایش می­باشند. هرچه حامیان یک همایش معتبرتر باشند، آن همایش معتبرتر می باشد.

  • تعداد دوره ­های پیشتر برگزار شده این همایش:

به گونه کلی برگزارکننده­های هر همایشی، به مقصود ایجاد کردن فضایی مناسب برای ارائه دستاوردهای پژوهشی جدید و جدید، همایش خود را با محورهای مشابه طی بازه­های زمانی مشخص مثلا 2 ساله، 3ساله و یا هر بازه زمانی دیگری تکرار می­نمایند. کاملا طبیعی می باشد که هرچه تعداد دوره­هایی که یک همایش پیشتر برگزار شده می باشد بیشتر باشد، اعتبار آن بیشتر خواهد بود.

  • تعداد مقالاتی که در دوره­های قبلی همایش ارائه شده­اند:
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد:طراحی استراتژی کنترل سلسله مراتبی زمان واقعی در خودروهای هایبرید برقی

اگر قصد شرکت در یک کنفرانس را دارید و از درجه اعتبار آن اطمینان ندارید، سی­دی دوره­های قبلی آن را نظاره کرده و تعداد و سطح کیفی مقالاتی که پیشتر در آن کنفرانس ارائه شده­اند را ملاک ارزیابی خود قرار دهید.

  • محدود و کاملا تخصصی بودن محورهای همایش:

چنانچه تصریح گردید هر همایشی دارای محورهایی بوده که همایش پیرامون آن موضوعات برگزار می­گردد. کاملا طبیعی می باشد که همایش­هایی که محورهای برگزاری آنها وسیع­تر و کلی­تر می­باشند، اندازه عمق و تاثیرگذاری آنها نسبت به همایش­های کاملا تخصصی در زمینه­هایی خاص کمتر می­باشد. به بیانی دیگر وقتی که همایشی در موضوعاتی بسیار کلی برگزار می­گردد، غالبا مقالات، شرکت کنندگان و داورهای آنها به صورت پراکنده و غیر متمرکز می­باشند و در اقدام آن همایش نمی­تواند در موضوعات فوق بسیار دقیق گردد. به همین دلیل شدیدا توصیه می­گردد که به جای ارسال مقالات خود به همایش­های کلی، آنها را به همایش­هایی که به صورت تخصصی به موضوعاتی مشابه زمینه مقالات شما می­پردازند، ارسال نمایید.

  • داورها و کادر علمی همایش:

کاملا بدیهی می باشد که هرچه کادر علمی و داورهای همایشی قوی­تر باشند، اعتبار آن همایش نیز بالاتر خواهد بود. به همین دلیل توصیه می­گردد که کادر علمی هر همایشی را با دقت مطالعه کرده و در صورتی که تشخیص دادید که آن همایش توسط کادر علمی و داورهایی قوی پشتیبانی می­گردد، مقاله خود را برای آن ارسال نمایید.

  • مجلات طرف قرارداد با همایش:

غالبا برگزارکنندگان هر همایشی با تعدادی مجله برای چاپ مقالات ارائه شده در همایش قرارداد داشته و از نویسندگان دعوت می­نمایند تا در صورت تمایل مقالات ارائه شده در همایش را در آن مجلات نیز منتشر نمایند. بدیهی می باشد که هرچه مجلات طرف قرارداد با یک همایش، دارای درجه اعتباری بالاتری باشند،  امر فوق را می­توان به معتبرتر بودن خود همایش ارتباط داد.

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده